Friday, April 20, 2012

Manisnya Titisan Air Mata..


orang yang bertaubat dari dosa lalu seakan-akan bayi kecil yg xpenah melakukan dosa..

Bagi seorang muslim yang mukmin, menangis merupakan buah kelembutan hati dan pertanda kepekaan jiwanya terhadap berbagai peristiwa yang menimpa dirinya...

Apa salahnya menangis, jika memang dengan menangis itu manusia menjadi sedar.. Sedar akan kelemahan-kelemahan dirinya, saat tiada lagi yang sanggup menolongnya selain ALLAH SWT.. Kesedaran yang membawa manfaat dunia dan akhirat.. Bukankah keadaan hati manusia tiada pernah stabil?? Selalu berbolak balik menuruti keadaan yang di hadapinya..Menangis merupakan sebuah bentuk pengakuan terhadap kebenaran...


Firman ALLAH SWT :
 “Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan kepada rasul (Muhammad), kamu lihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan kebenaran (Al Qur’an) yang telah mereka ketahui (dari kitab-kitab mereka sendiri)seraya berkata: “Ya Robb kami, kami telah beriman, maka catatlah kami bersama orang-orang yang menjadi saksi (atas kebenaran Al Qur’an dan kenabian Muhammad)”. (QS. Al Maidah: 83)


Seorang wali ALLAH pernah berkata:  
"........apabila semasa berdoa, berdiri bulu roma, hati jadi berdebar, dan air mata berlinangan...maka doa itu akan diterima".


Seorang yang mengingati Allah dengan bersendirian memiliki 2 sifat yang hebat sekali..
Pertama => IKHLAS ( ruh segala amalan ), 
Kedua => TAQWA ( perasaan takut pada ALLAH atau rasa terharu kerana cinta kepada ALLAH) sehingga berlinangan air matanya.
Kedua-dua sifat ini adalah kelebihan yang sempurna.

Seorang penyair Urdu berkata:
" Tugas kami ialah menangis mengingati Kekasih pada waktu malam, tidur kami adalah mengingatiMu."

Menangis kerana mengingati ALLAH atau takut kepadaNya merupakan satu kurniaan yang sangat besar daripada ALLAH sendiri. Berbahagialah orang yang mempuyai nikmat ini..

Riwayat hadith menyatakan: 
"Sesiapa menangis kerana takutkan Allah, maka dia tidak akan masuk ke dalam neraka sehingga susu masuk kembali ke dalam puting" Mustahil sekali untuk susu kembali kedalam puting. Inilah kelebihan orang yg menangis kerana Allah. Hatinya sayu apabila berzikir mengingati Allah.

Riwayat hadith yang lain menyatakan juga bahawa:
" Sesiapa menangis kerana takut kepada Allah walupun sedikit daripada air matanya menitis ke tanah, maka dia tidak akan diazab pada hari Qiamat".

Diriwayatkan lagi dalam sebuah hadith bahawa:
"Api neraka diharamkan ke atas dua jenis mata. Pertama, mata yang menangis kerana takut kepada Allah. Kedua, mata yang berjaga malam untuk memelihara Islam dan umat Islam daripada serangan orang2 kafir".

 Selain itu Disebutkan dalam sebuah hadith bahawa :   
" Api neraka diharamkan atas mata yang mengangis kerana takut kepada Allah, mata yang tidak memandang sesuatu yang diharamkan (seperti memandang wanita yang bukan mahram dll) dan mata yang telah cedera di jalan Allah".


Ingatlah,hari ketika manusia banyak menangis dan sedikit tertawa kerana dosa-dosa yang diperbuatnya selama di dunia.


“Maka mereka sedikit tertawa dan banyak menangis, sebagai pembalasan dari apa yang selalu mereka kerjakan”. (QS At Taubah: 82)


Carilah kedamaian kerana ia amat menenangkan.. Carilah kebenaran kerana kebenaran jalan yg indah..Carilah Allah kerana Allah Maha Pengampun & Maha Mengetahui..
Tiada kata yg lebih indah selain bersyukur kepadaNya kerana Sinar-Nya masih belum pudar...Alhamdulillah, syukur padaMu Ya Allah ..

[ ••• Menangislah ••• ]
•• Kerana tangisan adalah suara qalbumu yang paling dalam••

Rasulullah SAW bersabda: " 7 golongan akan diteduhi oleh bayangan rahmat Allah pada hari Qiamat"
Pemerintah yang adil
Pemuda yang menggunnakan masa muda remajanya untuk beribadat kepada Allah
Lelaki yang hatinya sentiasa terpaut pada masjid
Dua orang yang berkasih sayang antara satu sama lain semata-mata kerana Allah. Mereka bertemu kerana Allah, dan berpisah kerana Allah.
Lelaki yang digoda oleh wanita bangsawan yang jelita, lalu dia berkata," Sesungguhnya saya takut kepada Allah!"
Seorang yang memberi sedekah secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui sedekah yang diberikan oleh tangan kanannya.
Lelaki yang mengingati Allah berseorangan sehingga berlinangan air matanya.                                
     ~hadis riwayat Bukhari dan Muslim~

No comments:

Post a Comment

Gunakan tatabahasa yang betul sewaktu menulis komentar agar mudah difahami oleh penulis. Terima kasih. :-)

Sila ambil perhatian perkara² berikut :-

1. Tinggalkan nama dan url blog atau laman web anda.(supaya senang penulis nak ziarah) ^__^
2. Sila berhemah di dalam berbahasa.

::Jazakallahhukhairan kathiran::

Ahlan Wasahlan..Salam Ukhwah