Friday, December 28, 2012

ALLAH tak perlukan kita tapi kita perlukan ALLAH.. :D


          Kata Rasulullah, orang yang paling cerdik ialah orang yang banyak ingat mati. Maknanya orang yang paling bodoh ialah yang langsung tidak fikir tentang mati. Lebih kurang macam kambing yang walaupun nampak pisau di tangan tuannya, sedang dihala ke lehemya, bakal mengambil nyawanya, tapi dia masih ketawa dan manis muka. Bodoh betullah dia.Tetapi tak apalah, sebab dia kambing. Kambing kan tak kan disoal oleh mungkar nakir. Laipun Incik Kambing tak akan dihisab di Padang Mahsyar.

Ermm dah tu kenapa pula dengan manusia yang ''macam'' kambing? Atau pun mereka rasa lepas mati kita tak kan dihidupkan lagi??? Itu satu perkara yang tak munasabah sedangkan ALLAH sendiri telah berfirman manusia akan dihidupkan lagi selepas MATI. Sebabnya kehidupan di dunia perlu diadili.Apa gunanya Syurga dan Neraka kan... :) Kerana itu lah ALLAH akan bangunkan kita sekali lagi untuk diadili. Agar hidup benar-benar bermakna pada semua orang.

Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan yang sebenarnya dan hanya kepada Kamilah, kamu dikembalikan. (Al Anbiya` : 35)

     Ya, mati pasti datang! Dan kita akan dihidupkan kembali untuk dipersoalkan tentang apa-apa yang ALLAH pertanggungjawabkan pada kita di dunia. Soalnya bilakah masanya kita akan mati? Jawabnya kematian itu mungkin akan berlaku sejam lagi! Mati boleh datang sedetik lagi! Jawabnya kematian itu mungkin akan berlaku seminit lagi. Mati boleh datang sedetik lagi! Jangan kita nafikan hal ini. Jangan kita remehkan hal ini, bahawa ALLAH cukup kuasa untuk mematikan kita sebentar lagi.Kalau kita tidak gentar dengan keperkasaan ALLAH ini, cuba doakan agar ALLAH tarik nyawa kita sekarang juga. Jangan fikir Allah tidak buat.Allah boleh matikan seluruh manusia di dunia sekaligus sekelip mata. Begitu kuasa ALLAH. “Jadi!” Maka jadilah.Cuma ALLAH tidak berbuat begitu.Dia benarkan lagi kita hidup untuk beberapa waktu lagi agar sempat lagi kita hidup untuk beberapa waktu lagi ,agar sempat lagi kita taubat dan menambah bakti dan mengabdikan diri padaNya...

Subhanallah....Sayangnya ALLAH pada kita kan tapi kita!!! tak sayangkan diri sendiri.. Buktinya Nahhh banyak gejala sosial,pembuangan bayi  dah jadi macam zaman jahiliah plak..tanam anak perempuan..Tapi zaman sekarang nie bukan nya anak perempuan ja..anak lelaki pon sama juga.maaf kalo terlebih emo dan kasar bahasa..ALLAHHURABBI..



15 Safar 1434
ALLAH tak perlukan kita
tapi kita perlukan ALLAH
~matakehidupan209~

Sunday, December 9, 2012

Ikhtilat di Muka Buku..


"ukhti...tak sangka ana..dia tu nampak macam thiqoh..tapi..ternyata..."beritahu aisha..kelihatan hampa di wajahnya
"ukhti..tak baik kata macam tu..manusia..biasala mana ade yang sempurna.."pujukku...

ternyata..
terlalu susah untuk mencari insan  berhati SUFI...
yang dirinya terjaga..bukan sahaja yang nyata..tetapi di 'alam maya...
Istilah yang ana suka gunakan pada hari ini..tatkala melihat ramai teman2 yang tak segan silu..berchatting...dan berborak di laman2 sosial yang bertaburan di i.net hari ini...
Mungkin kita tak pernah melihatnye...berbual dengan berlainan jantina di luar..tapi..lain pula bila di laman sosial...perasaan malu dan prinsip hilang sama sekali...

 Terkadang diri sendiri juga Khilaf..terpedaya dengan bisikkan duniawi.. adakalanya sempat memberi komen...dan di saat yang wujud rijal dilaman yang sama...

Mungkin kalian akan kata..."takkan agak syadid kan..."
tetapi ketahuilah semua itu sangat memberi kesan pada hati..tak kiralah...Ikhtilat pada zahir atau di 'alam maya

jadi kalau betul  thiqoh..jagalah diri...
Cabaran hari sangatlah banyak...nilah dia!!...ujian2 yang berlaku di laman2 sosial.tak pandai kawal...hati boleh jadi kotor....

Jagalah adab ketikan kitasedang mengembara di 'alam maya..ingat dosa dan pahala...apa yang penting JANGAN LAGHO...!!


p/s -Jagalah maruah kita, meskipun hanya di alam maya. Janganlah di alam realiti kita pemalu bukan kepalang, jalan tertunduk-tunduk, tapi di alam maya... kitalah paling lincah bersenda gurau dengan lelaki ajnabi, bercakap perkara yang tak perlu...kitalah yang paling aktif stalk gambar-gambar lelaki ajnabi....dan kitalah yang paling manja sekali bergambar dan upload di FB.....

-Boleh meletakkan gambar kerana kadangkala perlu ditunjukkan juga bagaimana kehidupan muslim kepada yang bukan muslim. Setakat meletakkan gambar aktiviti tarbiyyah atau aktiviti universiti cukuplah. Tupun pastikan gambar tersebut bukanlah fokus kepada kita aje, sebaliknya gambar secara beramai-ramai.

26 Muharram 1434 H
Jaga ikhtilat walaupun
di alam maya..
Kerana dirimu
begitu berharga.. ^_^
-MATAKEHIDUPANNAKHWAT-


Saturday, December 8, 2012

Aku mahu kasih Sayangmu -Bakal Zaujah-


UMMI...ABI...! BAKAL UMMI..!! BAKAL ABI..!! SILA BERI PERHATIAN..!!!

Sedang ana membasuh pinggan di taska TIBA-TIBA ada student ana yg berumur 2 tahun lebih pegang tangan ana sambil berkata::

MAMA NAK SUSU..!!! MAMA nak susu..!!!

ALLAH hu Rabbi..! MAMA..! Anak kecil itu panggil ana MAMA.! Ana benar-benar TERKESIMA dan TERHARU...MAMA...Allah..Allah..Allah..

ana BARU je bekerja di taska itu..tapi Allah benar2 TERHARU seorang anak kecil memanggil ana MAMA..SATU panggilan yg memang DINANTIKAN seorang HAWA..
dalam TERKESIMA dan TERHARU itu terselit BAHGIA..!! ♥

Allah..TIBA-TIBA naluri KEIBUAN menggamit rasa pada saat itu...

Ummi RINDU anak2 ummi...insyaALLAH akan ummi HADIAHKAN kalian seorang ABI yg BENAR2 ikhlas membawa kita ke JALAN yg DIREDHAI ILAHI...

::YA rabb kurniakanlah hambamu ini SUAMI yg membuatkan ana dan anak2 meraih CINTA MU dan CINTA KEKASIHMU...YA Rasulullah Ya Habiballah ana benar2 MENGHARAPKAN suami ana MENGIKUT jejak langkahmu::

DUHAI para IBU, bakal IBU,para ISTERI SOLEHAH... bakal ISTERI SOLEHAH...!!!!

Dan PARA ADAM juga tak DILUPAKAN..!!!

ANAK itu adalah HARTA yg TAK TERNILAI HARGANYA..!!!

JANGAN kita BIARKAN kasih sayang yg patut kita CURAHKANKAN pada anak yg kita KANDUNGKAN 9 BULAN,,,yg kita BERTARUNG NYAWA untuk MELAHIRKAN mereka tiba2 dalam HATI SUCI mereka BUKAN kita..BUKAN KITA..!! tapi PENGASUH dan HAWA lain...

TAk CEMBURUkah kita? Dalam HATI SUCI itu sepatutnya KITA yg PALING mereka KASIHI..tiba2 ORANG LAIN..Allah hu rabbi..

Andai mereka bisa mengatur bicara pasti ini mereka katakan::

Ummi...Abi...adik mohon PERHATIAN kalian..adik mohon KASIH SAYANG kalian..bukan pada HARTA DUNIAWI yg adik inginkan tapi KASIH SAYANG dan PERHATIAN..ummi..abi..adik rindu PELUK CIUM kalian..adik rindu GONCANGAN BUAIYAN kasih sayang kalian...adik TAK NAK kasih sayang dan perhatian CIKGU, PENGASUH, MAID tapi adik nak UMMI..ABI..!!!

ADIK NAK UMMI...!!!.ADIK NAK ABI..!!!

DUHAI UMMI..DUHAI ABI...! andai HARTA TAK TERNILAI kita bisa mengatur bicara...bisa meluahkan hasrat hati..tapi SAYANG mereka TAK MAMPU bicarakan tapi KITA yg perlu MEMAHAMI HATI anak kecil itu..ALLAH...

Sedangkan RAsulullah mengajar kita pada saat anak kita masih KECIL KAYAKAN mereka dengan KASIH SAYANG..Apabila meningkat DEWASA jadikan mereka TEMAN..

TAPI SAYANG...SAYANG BERIBU KALI SAYANG..kita LEBIH mengejar HARTA..! YER harta itu PERLU..!! tapi harta itu hanya SEMENTARA..HARTA JENIS ANAK YG ALLAH KURNIAKAN PADA kita lagi BERNILAI..!

::Pabila meninggalnya anak ADAM itu TERPUTUSLAH segala amalan melainkan 3 perkara::
__DOA DARI ANAK YG SOLEH
__Harta dan ilmu yg bermanfaat yg kita tinggalkan
__Sedekah jariah

ALLAH..ALLah..Allah..cuba kita semak sejauh mana kasih kita pd mereka...

INGAT para UMMI...!!!

TANGAN KITA YG MENGHAYUN BUAIYAN INI BISA MENGGONCANG DUNIA..!!!

INGAT para ABI..!!!

PASTIKAN REZEKI YG KALIAN CARI ITU 100% HALAL...!!!

ANAK-ANAK kita adalah BAKAL ULAMA..!!! BAKAL PENTADBIR DUNIA ISLAM..!!! BAKAL PENEGAK SYIAR-SYIAR ISLAM..!!!
dan KITA juga BAKAL DIPERSOALKAN ALLAH
adakah AMANAH ITU KITA JALANKAN DENGAN SEMPURNA????
adakah CUKUP ILMU AGAMA YG KITA BEKALKAN PD MEREKA???


ALLAH..ALLAH..ALLAH..ana DOAKAN kalian yg sebagai UMMI dan ABI dan juga pada ana yg SATU HARI NANTI bakal UMMI dan buat BAKAL ZAUJ ANA bakal ABI untuk anak2 ana MENJADI UMMI DAN ABI yg ALLAH dan RASULULLAH REDHAI..:)

Pada Saat mereka sedang nyenyak tidur USAPLAH ubun2 mereka sambil mendoakan agar mereka menjadi penyejuk MATA dan penyejuk HATI kita, keluarga, dan ummah..! KUCUPLAH ubun2 itu dengan KASIH SAYANG walaupun kita BEGITU SIBUK...

p/s ::YA RABB KURNIAKANLAH KAMI PASANGAN YG PENYEJUK MATA DAN ZURIAT YG SOLEH DAN SOLEHAH...DAN JADIKAN KAMI PEMIMPIN YG BERTAKWA...DAN JADIKAN IKUTAN KAMI JUGA ORANG2 YG BERTAKWA..aamiinnn ya ALLAH::

~:)))~ ♥ ALLAH..ALLAH..Nabi SAW ♥ ~:)))~

25 Muharram 1434 H
Anak2 ibarat kain putih
kita lah yg mencorakkannya 
menjadi yahudi,nasrani atau majusi..
SALAM PERJUANGAN..
-matakehidupannakhwat-
(notakaki : kejadian nie dah lama
tetiba ja tringkan kembali
memory daub pisang... ehhhh ==''

Monday, November 26, 2012

Jasamumu Membuatku Menangis..



Dengan Nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha penyayang..

Alhamdulillah baru sekarang dapat update blog...Dah 4 hari berada di bumi Selangor dah terasa rindu yang teramat sangat terhadap keluarga tercinta..Waktu nak balik ke kampus hari jumaat yang lalu,Ayah, mak and kak Asmaroni yang tercinta yang hantarkan....agak jauh jugak sebenarnya...tapi ayah ain akan tetap juga hantar walau macammna sekalipun...Tetiba teringat kenangan masa ayah hantar kakak ain nak balik kelantan..SubhanaALLAH, dah la time tu terjadinya banjir besar yg melanda Negeri Kedah and Perlis..Tak ingat la pula, kejadian tu Tahun bila.Rasanya Tahun 2010 kot..Bertapa susahnya nak keluar rumah time tu.Tapi ayah tetap jugak bersabar..Ujian kan sebagai tarbiyah diri..

Sebelum naik bas,ain cium tangan, pipi ayah ain.Setapak kaki melangkah, tetiba ain pusing balik terus peluk ayah..Orang sekeliling dah pandang tapi ain buat tak kisah..Bertapa beratnya nak melepaskan keluarga saat itu..Sedangkan sebelum ini tak la terasa sangat..Tapi kali ini,entah lah xdapat nak digambarkan..



Lepas itu ain terus naik bas...Dlm bas,agak lama jugak,ain pandang keliling...Lepas tu pandangan ain tertumpu pada satu wajah yg bisa wat air mata ana mengalir...Wajah si bapa yang asyik menunggu si anak pergi..Ayah tunggu sampai bas tu bergerak..Selalunya setiap kali ana naik bas,Ayah dan mak akan tunggu sampai bas tu hilang dari pandangan baru la mereka pulang..Hari ini,ayah tggu ain lgi...

Bila bas dah bergerak, Ayah masih belum bergerak.. Mata ayah asyik memandang bas yang bergerak sambil mencari2 kelibat anaknya yang berada dalam bas.. Hati rasa sayu dan sangat tersentuh..Ya ALLAH, Alhamdulillah aku masih diberi peluang untuk menatap ayahku yang dicintai disaat orang lain tiada kesempatan itu..Moga diriku diberi kesempatan untuk membalas rasa sayang yang dicurahkan oleh kedua ibu bapaku..

Dalam bas, air mataku bergenang,Sampai satu tahap,berat untuk ditahan, ain biarkan saja air mata ain mengalir..Ain dah tak peduli pandangan orang2 yang berada dalam bas..Sedih tak terhingga...Saat menulis ini pun,air mata still lagi bergenang...Begitu banyak jasa mak ayah kita,tapi ain tak dapat nak balas dengan setimpalnya sampai diriku terfikir ,''Apa yang aku dah beri sepanjang aku bersama dgn mereka..Terlalu payah untuk diperkatakan''

Setiap kali mak and ayah call kata2 nasihat dari mereka tak pernah2 putus..Jangan tinggal solat, sentiasa jaga maruah diri dan banyak lagi nasihat2 yang berguna dari mereka...Ayat2 yang sebegitu lah yg buat ain sayu dan tak nak tinggalkan mak dan ayah..Tapi demi untuk menjadi seorang mudarrisah..Ain tetapkan hati juga untuk terus berjuang..Ayah selalu kata ''mengaji pun satu jihad juga '' sampai sekarang still lagi terngiang-ngiang di telinga. 

Kepada mak dan ayah,apa yang anakmu ni dapat beri, hanyalah doa yang dapat mengiringimu setiap hari...Ain bersyukur,sebab setiap kali balik,ain berjaya berikan mereka senyuman...Sekurang2nya mereka lega,lihat anak perempuan mereka ini,ada didepan mata, sihat sejahtera dan ceria selalu.. ^___^


ALLAH telah berfirman :

“Dan Tuhanmu memerintahkan agar kamu jangan menyembah melainkan hanya kepada-Nya dan hendaklah berbuat baik kepada orang tua. Dan jika salah satu daripada keduanya atau kedua-duanya berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu menyatakan kepada keduanya perkataan ‘ah’ dan janganlah kamu membentak keduanya.

Dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan mulia dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah: “ Wahai Tuhanku, sayangilah mereka keduanya, sebagaimana keduanya menyayangi aku waktu kecil” .
( Al Isra’ ayat 23-24)

Selalu lah ingat pengorbanan dan berjasalah dgn mak ayah kita selagi boleh...Walaupun tak mampu nak bagi kesenangan hidup,berikanlah mereka doa..Doakan senjata mukmin..Supaya mereka sejahtera dan diberkati ALLAH SWT sentiasa..

p/s Jadilah anak yang soleh/ah supaya dengan kesoleh/han kita ini dapat menarik kedua ibu bapa kesyurga yang abadi..Ingat Redha ALLAH terletak pada redha kedua Ibu bapa..

MataKehidupanNakhwat,
::Bagaimana rupa dan::
::Bagaimana Cara sekalipun::

::Mereka tetap IBUBAPA kita::
13 Muharram 1434H

Wednesday, November 7, 2012

Membangkang perintah Ayah...

       Salam Alayks..Apa khabar semua..Malam ini ain bertemankan nyamuk2 yang kiut-miut niehehe gurau ja sambil mendengarkan celoteh DJ yang brtugas di Radio Halaqah fm..Nasyid yang diputarkan oleh DJ sangat2 best dan membawa kita  mengagungkan tuhan yang Maha esa..Kalo antum nak dengar juga bleh tekan kat [SINI]...Taktala mendengar lagu Ayah oleh kumpulan Aeman tetiba ja teringat satu kisah yang menyentuh hati di zaman Rasullullah SAW..Jom kita menyelusuri kisah ini..Moga dapat ibarah dan menjadi anak yang soleh/solehah..insyaALLAH...Amin.. :)


       Ketika Rasulullah s.a.w. memanggil kaum Muslimin yang mampu berperang untuk terjun ke gelanggang perang Badar, terjadi dialog menarik antara Saad bin Khaitsamah dengan ayahnya yakni Khaitsamah. Dalam masa-masa itu panggilan seperti itu tidak terlalu menghairankan. Kaum Muslimin sudah tidak merasa asing bila dipanggil untuk membela agama Allah s.w.t. dan jihad fisabilillah. Sebab itu Khaitsamah berkata kepada anaknya, "Wahai anakku, aku akan keluar untuk berperang dan kau tinggal di rumah menjaga wanita dan anak-anak."

         "Wahai ayahku, demi Allah janganlah berbuat seperti itu, kerana keinginanku untuk memerangi mereka lebih besar daripada keinginanmu. Engkau telah berkepentingan untuk tinggal di rumah, maka izinkanlah aku keluar dan tinggallah engkau di sini, wahai ayahku." Khaitsamah marah dan berkata kepada anaknya, "Kau membangkang dan tidak mentaati perintahku." Saad menjawab, "Allah mewajibkan aku berjihad dan Rasulullah s.a.w. memanggilku untuk berangkat berperang. Sedangkan engkau meminta sesuatu yang lain padaku, sehingga bagaimana engkau rela melihat aku taat padamu tetapi aku menentang Allah s.w.t. danRasulullah s.a.w.."

       Maka Khaitsamah berkata, "Wahai anakku, apabila ada antara kita harus ada yang berangkat satu orang baik kau mahupun aku, maka dahulukan aku untuk berangkat." Saad menjawab, " Demi Allah wahai ayahku, kalau bukan masalah syurga, maka aku akan mendahulukanmu." Khaitsamah tidak rela kecuali melalui undian antara dia dan anaknya sehingga terasa lebih adil. Hasil undian menunjukkan bahawa Saadlah yang harus turun ke medan perang. Dia pun turun ke medan Badar dan mati syahid.



  Setelah itu Khaitsamah berangkat menuju medan pertempuran. Tetapi Rasulullah s.a.w. tidak mengizinkannya. Hanya sahaja Rasulullah s.a.w. akhirnya mengizinkannya setelah Khaitsamah berkata sambil menangis, " Wahai Rasulullah, aku sekali terjun dalam perang Badar. Lantaran inginnya aku harus mengadakan undian dengan anakku. Tetapi itu dimenangkannya sehingga dia yang mendapat mati syahid. Kelmarin aku bermimpi di mana di dalamnya anakku itu berkata kepadaku, "Engkau harus menemani kami di syurga, dan aku telah menerima janji Allah. Wahai Rasulullah, demi Allah aku rindu untuk menemaninya di syurga. Usiaku telah lanjut dan aku ingin berjumpa dengan Tuhanku."

       Setelah diizinkan Rasulullah s.a.w., Khaitsamah bertempur hingga mati syahid dan berjumpa dengan anaknya di syurga....Subhanallah..Nahh sekarang kita pula bagaimana??? Si anak sanggup membangkan kata2 ayahnya demi ALLAH dan RASULnya.. Macammna pula dengan kita..Sanggupkah!!! Relakah!!! Tepuk dada tanya iman..Jangan sampai satu masa nanti ALLAH tanya apa peranan kita terhadap saudara kita yang lain !!!..Apa yang kita nak jawab nanti?? ALLAH..Jangan sampai kita terkedu dihadapan ALLAH kelak.. Oleh itu ,Jom sama2 kita mempersiapkan amalan kita untuk meraih cinta ALLAH..insyaALLAH..

  p/s Saat ALLAH mencintai seseorang,tempat pertama menerima sentuhan itu adalah HATI,disitulah ALLAH melenyapkan segala rasa putus asa dan kesedihan akibat dosa mereka, kemudian berganti dengan harapan dan keinginan untuk berubah menjadi insan berjiwa bersih. Hati seolah berbisik ''AKU TAHU BILA ALLAH MENCINTAIKU,IAITU SAAT AKU MEMBENCI SEGALA KEJAHATANKU''... maassalamah wa ilal liqo'.. Kullu 'am wa antum bikhair... ^___^...


Monday, October 15, 2012

Mengapa Wanita ''Meluat'' dengan Bidadari.


Salam alayk'...kaifahalukum wa kaifa iman..hal antum bikhair...?? diharapkan antum sihat sntiasa dan dimurahkan rezeki oleh ALLAH SWT...insyaALLAH...Hampir beberapa minggu lebih jugak lah ain tak  menulis apa-apa entri tatkala melalui satu suasana perjuangan di bulan imtihan...Sampai lah sekarang imtihan belum habis lagi but just only one paper...waaa tak sabaq nak tunggu last paper (19-10-2012) dan tak sabar jugak lah nak balik KEDAH...hehehe...miss my big family... :))

Okey,dah3..Hari nie insyaALLAH ain nak kongsi satu cerita.. artikel kat bawah ni panjang skit tapi sangat menarik. Masa jejalan cari ilmu tadi terserempak lah dengan satu artikel yang cukup best untuk dikongsi.  Memang sesuatu yang menarik untuk dikongsi.Bertepatan dengan contoh yang diberi..Ain dapat dari blog sahabat ain, So kalau ada yang tak betul or tak tepat, mohon maaf atas kekhilafannya. Wallahu a‘lam.


“Ustaz, boleh tak kalau di syurga nanti, saya tak nak suami saya ada bidadari?”

Soalan ini pernah dikemukakan oleh seorang wanita (entah datin mana tah), sewaktu sesi soal jawab dalam satu kuliah (kalau aku tak silap, oleh Ustaz Dato Abu Hassan Din Al-Hafiz), pada sekitar awal 90-an.

Jawapannya nanti dulu. Aku nak bincang hal yang lebih penting. Haha..

Datin tersebut wajar diberi ucapan syabas kerana berani menyuarakan apa yang terbuku di kalbu ramai wanita. Tapi pasti kebanyakannya tak tergamak nak luahkan perasaan tu.

Mmm.. nampaknya sampai begitu sekali kaum wanita ni meluat dengan bidadari syurga. Aku guna perkataan ‘meluat’ sebab aku rasa inilah istilah yang paling sopan. Mungkin ada yang sampai rasa benci bila mendengar perkataan ‘bidadari’, aku tak nafikan.

Apa puncanya sampai jadi macam tu?

Penjelasan yang paling mudah, sebab cemburu.

Penjelasan yang lebih mendalam; sebab wanita sebegitu menyangka bahawa suaminya adalah MILIK mutlak si isteri. Sebagaimana miliknya terhadap kereta Mercedesnya dan rumah banglonya. Tak mahu KONGSI dengan orang lain.

Aku pernah menghadiri majlis ilmu yang dianjurkan satu jemaah dakwah. Ustaz yang sedang memberi amanat kepada bakal-bakal da`ie itu ada menyebut, “Jangan sekali-kali ceritakan mengenai bidadari apabila anda sedang membicarakan tentang nikmat syurga di khalayak yang ada wanita menghadirinya. Dikhuatiri jika anda tidak bersedia dengan ilmu yang cukup, majlis ilmu itu akan hanya menimbulkan rasa benci di kalangan wanita yang masih lemah imannya..”

Fuhh~! Sampai begitu sekali rupanya. Dahsyat..

Aku tak sangka sampai begitu sekali, hingga ‘pantang’ disebut tentang bidadari di depan wanita.

Tapi.. Dalam Al-Qur’an kan bidadari disebut tanpa berselindung?

Ohoho… mungkin tak apa la sebab kebanyakan wanita di luar sana tak faham pun bila mendengar atau membaca Qur’an.

Habis, nak biarkan macam tu je? Biarkan je wanita ‘bermusuh’ dengan bidadari? Tak ada cara nak ‘mendamaikan’ dua golongan ni ke?

Biar aku beritahu apakah jawapan ustaz yang awal tadi.

“Di syurga nanti, selagi puan tak berenggang dengan suami puan, suami puan seakan-akan tak nampak pun bidadari. Tak perlu lah puan risau sangat. Yang penting sekarang, usahakan agar puan bersama suami dapat menjadi ahli syurga. Kalau isteri terpaksa masuk neraka buat sementara, dan suami yang masuk syurga dulu, saya tak jamin la bidadari tak ganggu dia..” Padat dan bersahaja jawapan yang diberikan ustaz, disambut gelak ketawa hadirin. Si datin tunduk sambil tersenyum kelat.

Hmm.. kenapa suami tak nampak bidadari bila isterinya ada? Sebab wanita ahli syurga kelak akan dijadikan oleh Allah sebagai ketua bidadari. Hebatnya kecantikan ketua bidadari ni, adalah ibarat cahaya bulan mengambang penuh di musim panas. Para bidadari yang lain pula ibarat bintang-bintang yang bertaburan di sekelilingnya. Hanya menyerlah tika bulan menyepi.

Maka apabila Ketua Bidadari itu hadir, si suami seolah-olah terpukau, dan bidadari yang lain seakan tak kelihatan, ataupun nampak kecil saja. Macam gadis jelita dikelilingi budak-budak tadika. Tentu saja fokus si suami takkan beralih dari melihat isterinya.

Hebat kan? Tapi macam mana kalau tiada bidadari langsung? Kan lagi bagus kalau tiada saingan?

Tidak juga.

Andai tiada bidadari, maka cantiknya Ketua Bidadari umpama bulan penuh di langit yang kosong. Kejelitaannya jadi kurang menyerlah kerana dia cantik sorang-sorang, tak ada siapa yang kurang dari dia, jadi pada siapa dia nak dibandingkan? Pada jiran di mahligai bersebelahan yang jaraknya sejauh mata memandang?

Wahai wanita penghuni syurga; anda sama cantik saja dengan Ketua Bidadari yang lain. Tak berapa seronoklah. Anda hanya paling cantik di mata suami anda. Begitu juga Ketua Bidadari yang menjadi jiran anda, tercantik di mata suaminya.

Satu perkara lagi, para bidadari syurga adalah penghuni asal yang telah Allah tempatkan di situ. Mereka penduduk asal syurga. Tak bolehlah nak halau mereka pula. Nanti mereka mengadu pada Allah. Mereka tidak pernah berbuat dosa, taraf mereka seakan malaikat yang sentiasa makbul doanya. Cuma mereka ini Allah kurniakan nafsu sebagaimana manusia. Tetapi nafsu mereka bersih (tidak takabbur terhadap Allah) dan tidak terhijab.

Dalil tentang mereka mempunyai nafsu, dalam surah Al-Waqi`ah ada ayat yang berbunyi `uruban atraaba, yang apabila diterjemahkan bermaksud: “sentiasa merindui (suami mereka yang berada di dunia) dan muda belia usia mereka”.

Di dalam bahasa Arab, kalimah `uruban juga bermaksud berahi berpanjangan. Dalam istilah yang agak kurang sopan (minta maaf), mereka ini sentiasa merindui jimak. Saya mohon maaf sekali lagi, tapi wanita dengan sifat sebeginilah yang diidamkan oleh hampir semua lelaki. (ah.. aku rasa bukan HAMPIR semua, tapi memang SEMUA lelaki normal macam tu).

Tentang pengertian kalimah atraaba pula, nantilah bila ada masa yang sesuai aku huraikan dalam artikel yang khusus tentang bidadari.. for guys only. ;-j

Baiklah. Anda dah nampak, cara untuk mengelakkan suami anda dari melayani bidadari, ialah dengan sentiasa ada di sisi suami. Senang saja bukan? Barulah bidadari lain tak ‘kacau daun’.

Betul?

Tapi adakah anda pasti?

Kita rujuk sebuah hadith yang menceritakan tentang keadaan penghuni syurga;

Para Sahabat bertanya, adakah penghuni syurga melakukan jimak, dan bagaimanakah keadaan mereka? Dijawab oleh Rasulullah, “Benar. Oh, sungguh hebat sekali. Tenaga dan kenikmatan mereka Allah gandakan kepada seratus, dan mereka sekali pun tidak akan merasa letih.” ~au kama qaal

Hmm. Maknanya, kalau Ketua Bidadari tak mahu berenggang dengan suami, maka alamatnya tak keluar dari bilik la. Layanlah sampai dia puas.

“Tak kisah, janji dia tak layan bidadari..” mungkin itu jawapan seorang wanita.

Saya beritahu lagi; Ahli syurga juga tidak tidur, kerana terdapat hadith yang menyatakan bahawa “tidur itu saudara mati, maka ahli syurga tidak memerlukan kepada tidur, tidak mengantuk, dan tidak letih, lapar, atau dahaga..”. (au kama qaal)

Jenuh la kali ni tak turun-turun dari katil. Sanggupkah anda? Berapa minggu anda sanggup? Berapa tahun? Berapa dekad? Berapa kurun?

Jika di hati anda terdetik rasa bosan, para bidadari di luar bilik akan mengetuk pintu sambil bertanya bilakah gilirannya akan sampai. “Ketua! Biar kami pula ambil alih!” ..mungkin itu yang mereka kata.

“Biarlah diorang menunggu kat luar.. aku takkan tinggalkan suami aku!” Mungkin ada wanita yang berfikir begini.

Izinkan saya bertanya lagi; “Tak nak pergi shopping ke?” ; )

“Eh, shopping? Shopping apa? Kat mana?”

Mafhum daripada beberapa hadith yang mutawatir,
Pada setiap Jumaat Allah adakan suatu ‘pasar’ di syurga. Di pasar inilah, ahli syurga diberi nikmat terbesar antara segala nikmat di syurga, iaitu diizinkan melihat kepadaNya. Tiada satu pun ciptaanNya yang mengatasi keindahan Sang Pencipta, Rabbul Jalil yang bersifat Al-Jamiil.

Dan di ‘pasar’ syurga inilah Allah sediakan segala pakaian, makanan, dan perhiasan (barang kemas dan aksesori) yang berbagai-bagai rupa, beraneka warna dan bentuk.

Ahli syurga cuma perlu melihat kepada contoh ‘produk’ yang dipamerkan, niatkan “Aku mahu yang ini!”; maka dengan serta-merta benda itu sudah dipakai di tubuhnya. Boleh juga meminta seperti itu apabila terlihat ada ahli syurga yang lain, memakai sesuatu yang menarik perhatiannya.

Kenapa perlu ada pasar? Kan boleh minta saja dari dalam bilik?

Perlunya ada pasar ini kerana ahli syurga ketika itu dah tak tahu apa lagi yang mahu diminta, kerana terlalu lama dan banyaknya nikmat yang diperolehi mereka.

Ibarat anda dah dapat semua file/software yang anda ingini, sampai anda tak tahu nak download software/file apa lagi di internet. Dah tak tahu nak ‘search’ apa, sampai termenung di depan superkomputer yang terhebat dan terlaju di dunia, milik anda. Lebih kurang macam tu la ibaratnya.

Maka di ‘pasar’ syurga inilah terdapat pakaian dan barang kemas serta aksesori wanita (dan lelaki) dalam ‘rekabentuk terbaru’…’latest design’ kata sesetengah orang. Sebab itu ahli syurga tidak akan merasa jemu.

Dan apa yang paling hebat, semua yang ada di pasar ini adalah PERCUMA! Ibarat Ivana Trump pergi shopping di HyperMall milik ayahnya yang asyik pecat orang (“you’re fired!”). Tapi di syurga pastinya berjuta-juta-juta kali lebih mewah. Dan anda kekal muda selama-lamanya, tak macam minah saleh tu..

Di pasar syurga tu, semua benda yang menyenangkan hati anda boleh didapati. Niat saja nak pakaian baru, anda akan tiba di Department Pakaian Wanita.

“Handbag LV (Louis Vuitton) ada ke?”
..cheh. Ada sorang minah yang baca artikel ni boleh terfikir nak tanya camni..

Begini sajalah. Biar saya bacakan mafhum sebuah hadith lagi.
“Jannah itu ialah satu kawasan yang tersangat luas. Terdapat lembah, sungai, pohon, dan bukit. Tanah di tengah-tengahnya yang paling tinggi, dan Al-Firdaus berada di tempat yang paling tengah dan paling tinggi”.

belum habis lagi..ada sambungan hadith ni;

“Keseluruhan syurga itu terdapat seratus tingkat. Pada tingkat yang terendah dan pertama, kesemua sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya diperbuat daripada perak. Tingkat yang kedua, semua sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya daripada emas; pada tingkat yang ketiga, sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya daripada yaqut, lu’lu’ dan zabarjad (batu-batu permata yang mahal), dan pada sembilan puluh tujuh tingkat lagi hanya Allah yang mengetahuinya. Jarak antara satu tingkat dengan tingkat yang lain adalah sejauh jarak langit dan bumi.”

Rasulullah hanya sempat meninjau tiga tingkat yang pertama sahaja sewaktu isra’ dan mi`raj.

Syurga tingkat pertama yang terendah adalah untuk ahlul fitrah, manusia yang tidak pernah beriman tetapi seruan tauhid tidak pernah sampai kepada mereka ketika hidup di dunia dahulu. Mereka diizinkan masuk ke syurga setelah selesai menjalani qisas di mahsyar, jika mereka ada menzalimi sesama mereka. Inilah tanda betapa Maha Pemurahnya Allah Yang Maha Adil, tidak menzalimi seorangpun hambaNya.

Tingkat pertama ini juga adalah untuk para muallaf yang hanya sempat mengucapkan syahadah tanpa satu pun amalan baik, dan tiada satu pun kalimah Allah yang sempat dipelajarinya.

Maka sekiranya kita umat Islam ini berjaya ke syurga, tempat kita adalah bermula dari tingkat yang kedua, atau lebih tinggi lagi. Tingkat kedua, barang-barang perkakas dapur serta perabutnya diperbuat daripada emas.

Saya tanya; Di dunia sekarang (di bumi) ini, adakah pakaian dan barang kemas kita diperbuat daripada bahan yang serupa dengan bahan membuat perabut dan peralatan dapur?

Anda tahu jawapannya ialah tidak. Bahan untuk pakaian dan perhiasan kita lazimnya mestilah lebih mahal daripada bahan membuat perabut dan perkakas dapur.
Ertinya, bila sudu dan meja pun diperbuat daripada emas, agaknya apakah bahan yang jadi pakaian dan barang kemas ahli syurga? Sudah tentu lebih mahal daripada emas!

Ya. Bahan dan unsur yang lebih mahal itulah yang dibuat pakaian ahli syurga.. termasuk juga kasut tumit tinggi dan handbag (jika anda mahu, pasti ada!), termasuk juga barang kemas yang ada di Pasar Syurga tu.

Ketika itu jika anda ternampak handbag LV dari alam dunia, mungkin anda akan terasa jijik nak menyentuhnya macam tengok tahi ayam. Mana ada kelas! Emas pun setakat jadi jug air je..Gelas minuman pun dibuat daripada berlian (kalau anda menghuni syurga tingkat atas sikit).

Hm.. Di pasar yang bagaikan real-life catalogue ini, semuanya lebih mahal dari perkakas dan pinggan mangkuk anda. Terlalu banyak pilihan. Shopping la sebanyak mana yang anda mahu. Tak perlu trolley. Kalau anda nak suruh bidadari bawakan barang yang anda shopping itu pun, mereka pasti gembira dapat membantu.

Janganlah lupa pula..para bidadari itu juga khadam anda yang sangat suka berkhidmat. Anda kan ketua mereka?

Ingat ni, kesemuanya anda tak perlu bayar! Bayarannya telah dilangsaikan dengan keringat, darah dan air mata anda ketika di dunia dahulu.

Tapi kalau nak dapatkan ‘design’ terbaru tu, kenalah keluar dari rumah (istana) dan tengok sendiri di pasar Jumaat. Di pasar ini juga ahli syurga akan bersosial, bertemu rakan lama dan saudara mara.

Berapa luas pasar tu? Jika anda terbang menaiki buraq selama sehari pun belum habis melihat keseluruhan bahagian ‘pasar’ itu. (kalau naik kenderaan yang lebih laju, anda tak nampak apa-apa sebab laju sangat, mengatasi kelajuan cahaya).

Dan sudah tentu suami anda pun nak pergi ke Pasar Jumaat itu juga untuk melihat Allah Rabbul Jalil. Ajaklah suami shopping sekali!

Setiap minggu, akan ada design terbaru yang boleh anda dapati. Setiap minggu juga anda boleh datang shopping di pasar ini. Sampai tahun depan, kurun hadapan, alaf hadapan…sampai bila-bila. Tiada had usia di syurga..

Soalan terakhir saya: Yang mana lebih menyeronokkan bagi anda; shopping dengan suami, atau pergi shopping bersama bekas teman-teman rapat, rakan sekolej (atau rakan serumah) anda dahulu?
..dan mungkin pada kurun hadapan, suami anda nak pergi memancing di sungai syurga bersama bekas rakan sekampungnya… atau mungkin dia cuma nak ‘berehat di rumah’ saja.. t
—–

Dah la.. tak payah risau. Perasaan cemburu tu kerana disebabkan kejahilan tentang fitrah lelaki dan tak faham kehendak suami. Ahli syurga tidak ego dan cemburu buta. Di syurga tiada hasad dengki dan tiada sifat takabbur. Qaalu salaaman-salaama~

Lelaki dan wanita saudaraku sekelian.. MARILAH MENUJU KEJAYAAN!!!

p/s orang cakap cemburu tu tandanya sihat..tapi kalau dah terlebih cemburu tu dah boleh bawak penyakit hati..so be careful with ur life..ma'assalamah wa ilal liqa'... ^____^

Tuesday, August 14, 2012

Program Santai Ukhwah..


Salam Alayks..kaifahalukum wai kaifa iman..semoga sihat selalu dan sentiasa dirahmaati oleh ALLAH SWT..Ermm agak lama juga la ain tak update blog ni ye,sampai dah berhabuk..Rasanya tikus pon dah buat sarang kat sini..hehe..(nampak benor nipu nyerrr..hee).. Keletihan gerko masih terasa..Now,Alhamdulillah akhirnya selesai jugak GERKO..Subjek yang paling memenatkan.dah la kena pusing 1 tasik..kami puasa taw..tapi anggap saja lah ini kenangan yang paling terindah ..penat memang penat tapi best sangat...GERKO ni lebih kurang macam KOKORIKULUM la..Ada persatuan,kelab dan sebagainya..

Subjek nie wajib diambil sebab nak melatih bakal2 guru,bagaimana nak mengendalikan sesuatu persatuan nanti, bila dah terjun ke medan pendidikan yang sebenar..
Bukan senang nak jadi guru..Banyak benda yang nak kena belajar lagi..tapi yang paling penting adalah ikhlas dalam kerjaya dan banyakkan bersabar..Tahukah anda kajian menunjukan guru adalah yang paling banyak stress/tension..So banyakan lah bersabar and always berdoa moga ALLAH mudah urusan..insyaALLAH..Bila kita ikhlas insyaALLAH semua akan ok kan...Tapi kat sini bukanlah nak cerita pasal kepenatan tu tapi lebih kepada ukhwah yang diterapkan masa program itu dijalankan..


Ermm tergerak rasa hati ini untuk berbicara soal sahabat.. Masih ingatkah kita pada sahabat sepermainan kita? Masih ingatkah kita pada sahabat yang sentiasa bersama kita disaat kita susah dan senang? Ermmm.. Rasanya sahabat semua tentu rindukan kenangan dulu kan..ain pon..Tambahan lagi semasa kita bergelar kanak-kanak.. Kadang-kadang kita rindukan kehadiran teman, rakan taulan, saing, sahabat dan insan yang paling rapat dengan kita.. Adilnya ALLAH kerana mengurniakan kita pelbagai rakan yang punya banyak ragam..Kalo just 1 ja perangai tak best la kan..Haaa kat situlah kita menimba pengalaman untuk berhadapan dengan masyarakat luar nanti..Tambahan pulak sebagai seorang pendidik lagilah akan jumpa macam-macam ragam and kerenah student2..
dalam persahabatan tak mengenal usia ^_^
“Sebaik baik sahabat di sisi ALLAH ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi ALLAH ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” (H.R al-Hakim)

Satu perkara yang ingin kita lakukan biarlah kerana ALLAH..Tak kira lah apa sahaja yang ingin kita lakukan,bila kita melakukannya demi  ALLAH maka sesuatu keindahan dan kemanisan pasti kita perolehi..Percayalahh..Insya'ALLAH..S.A.H.A.B.A.T.. Begitu besar ertinya kepada kita..kadang-kadang ia boleh menjadi api pembakar semangat kita..Kadang-kadang ia boleh menjadi duri menyelinap kalbu kita.. Namun bagi ain, kita perlukan sahabat seperjuangan kerana mereka merupakan insan yang ada dengan kita bila kita berjauhan dengan keluarga tercinta..betol tak..

SAHABAT.. Begitu tinggi nilainya dan begitu mahal takrifnya.. Rasulullah juga bersahabat.. Bahkan sahabat bagindalah yang menjadi salah satu nadi utama Baginda dalam menegakkan Islam.. Jadi mengapa kita tak boleh nak mencontohi sifat Rasulullah ini?

aktiviti menaiki rakit..rakit(surat khabar) dah berlubang so pndai2 korang lah tak nak bagi jatuh.. ;p
Bila berbicara soal SAHABAT banyak kenangan indah dan gundah bila kita bersama dengan mereka.. Gelak tawa dikongsi bersama.. Kita bercerita dia bercerita kita bercita dia bercita dan kita bercinta dia juga bercinta..ehhh3 tapi jangan salah tafsir plak CINTA dengan ALLAH okay..no couple qabla nikah.. ^__^.. Sahabat kita makin bertambah bila kita keluar dari kepompong sombong dan malu.. Indahnya bersahabat bila ia turut sama di sertakan dengan syariat.. Islam sama skali tak melarang kita untuk bergaul dengan sesama manusia tapi ingatt!!! ada batasnya..jika pergaulan itu di langgar maka punahlah segalanya..So jaga ikhtilat okeyyyy... ^__~
Wahai teman-teman.. Sahabat kita bukan semuanya boleh mengikuti cara yang terbaik dalam hukum ISLAM.. Maka peranan kita sebagai DAi'e untuk membantu mereka supaya faham erti ISLAM yang sebenar.. Dan mereka juga yang akan menjadi tulang belakang kita bila disaat duka dan hiba..

To ALL my Friends.. Ain bersyukur kerana kalian telah mengajar ain bermacam2 benda.. Dari jahat sehinggalah kepada yang baik.. Maaf sahabat semua andainya coretan ini tak sempurna.. Namun sama2lah kita mengambil secebis pengalaman dalam melayari kehidupan bersahabat.. Salam kasih..Ilal liqa'

p/s Program Santai Ukhwah..Alhamdulillah tak lah susah sangat nak kendalikan games nie sebab semua orang bagi kerjasama yang paling terbaekk..Mabruk alayks to group Naruto and boboiboy bergabung(pelik betul nama group nie..heee) cause semua games yang kami buat semua korang sapu..Memang terbaekk lah... ^__^

ini lah muka-muka juara 3 kali berturut2..haha..Respek lah dengan korang..Sifat kerjasama and tlong-menolong tu lah yang membuatkan korang menang...ukhwah terbina atas keizinan ALLAH..Mabruk Alayks.. ^__^
Program santai ukhwah..group yg paling aktif..tgh cari idea nak wat tagline brkonsepkan kartun animasi :)
26 Ramadhan 1433 H
persahabatan yang akrab
tidak akan dapat 
dipisahkan melainkan
dengan kematian.. 

~Mata Kehidupan~

Monday, June 25, 2012

Meniti Alam Kehidupan yang baru..

Salam Alayks..kaifahalukum wai kaifa iman..semoga sihat selalu dan sentiasa dirahmaati oleh ALLAH SWT..Ermm agak lama juga la ain tak update blog ni ye.... ain minta maaf sangat-sangat sebab ain agak sibuk dengan aktiviti-aktiviti di kampus dan sibuk juga mengatur hidup dan impian ain untuk menjadi seorang yang berjaya di dalam segala segi...insyaALLAH..Wah! bunyi macam serius je kan?? hehe..

Masjid AL-AZHAR KUIS
kehidupan ini kian berubah... mengikut detik masa yang berlalu....Kadang2 bila teringat balik kenangan masa lalu..rasa sayu ja hati ni dan terasa rindu pada zaman lampau..Tapi tu lah lumrah hidup,ia akan datang dan pergi bila-bila masa saja..Hanya orang yang tahu menggunakan masa yang ada dengan perkara2 berfaedah saja akan terasa setiap saat,minit,jam,sehari,seminggu,sebulan dan setahun sahaja akan benar2 menjadikan setiap masa itu amat berharga baginya kan..Alhamdulillah,setelah langkahnya kaki ku di alam kampus rasa diri ini lebih yakin dan kadang2 ada jugak lah perasaan gementar and takut tak mampu nak buat yang terbaik dalam hidup..ALLAH..setelah 2 minggu diri ini berada di bumi KUIS terasa semakin rumit tapi penuh dengan hikmah dan tersangat lah banyak input yang diperolehi disini..Dan kini baru lah terasa nikmatnya ber'UKWAH' dan nikmat ISLAM 2 sendiri yang dierapkan dalam Kolej ni.

Kelab/Persatuan untuk students UTARA
Bagi ain KUIS ini sudah cukup, kini ain bersyukur sangat pada yang ilahi kerana telah meberi ain peluang melanjutkan pengajian di peringkat yang lebih tinggi lagi2 dalam agama-Nya....Apa yang nak ain postkan bukan lah tentang benda ni tetapi kehidupan Islamic yang ditonjolkan oleh REKTOR or DEKAN KUIS ini kepada mahasiswa dan mahasisiwinya.SUBHANALLAH,banyak sungguh aktiviti Islamic yang cuba diterapkan kedalam jiwa student-student KUIS antaranya USRAH yang diwajibkan kepada semua student nya sama ada ASASI,DIPLOMA or DEGREE..usrah ni diadakan pada setiap hari jumaat dari pukul 11.00-1.00 tgh hari.Usrah juga merupakan satu jalan dimana boleh mendekatkan jiwa seseorang pelajar muslim dengan student lain atau dalam kata lain merapatkan ukhwah sesama sendiri...

Pelajar Antarabangsa

Bagi kos yang ain ambil nie,ain rsa bertuah dan bersyukur sangat sebab setiap hari jadual kami akan terisi dgn pelbagai progam..Setiap hari isnin hingga khamis seperti biasa lah akan ada kelas or kuliah..and then pada hari jumaat pulak akan dimulakan dengan TADARUS AL-QURAN dan di ikuti dengan USRAH...Di sebelah petang nya pula kami akan disajikan dengan progam MENTOR-MENTEE yang akan merapatkan lagi diantara student dan lecture..apa juga masalah boleh saja dikongsikan bersama-sama dan menyelesaikan masalah tersebut bersama-sama juga...mentor(lecture) ini diibaratkan sebagai ibu or bapa untuk mendengar segala masalah yang di alami oleh mente(student) itu sendiri...Pada hari sabtu pulak akan diadakan kokorikulum untuk student..selain itu,dalam kos yang ain ambil nie pihak fakulti menekan kan penggunaan Bahasa Arab dengan di adakan public speaking 2 kali dalam seminggu..Ya Rabb..bagi ain benda ini berat skit la..huhuhu..tapi tak pa,man jadda wa jada...perkataan 2 lah yang ain selalu pengang seandainya ain rasa ada diantara madah tu susah nak di score..tapi insyaALLAH..agi hidup agi ngalaban..(ehh tetiba ja keluar ayat rentap hehe) ..Sesi taaruf telah pun mennutup tirai dengan begitu gempak sekali tersa rindu dengan pengisian yang amat berguna..



Konsep ta'aruf kali ini berlainan sedikit sebab nya komuniti ta'aruf menggunakan konsep "kasih sayang''..ermm lain kan,(rasanyalah)selalu nya sesi ta'aruf ni mesti diterapkan dengan konsep wataniah..Laa tak tahu ke wataniah tu apa..alah macam konsep kem tentera tu la...hehehe...ALLAH tu maha mengetahui akan setiap hamba-hambanya..ALLAH itu maha melihat dan mengetahui apa yang baik untuk kita mahupun tak.Sedangkan pereka cipta manusia pun mengetahui apa yang perlu ada pada ciptaannnya, inikan pula Sang Khaliq Yang Maha Agung. Adakah kita lupa bahawa kita ini selalu mengakui keimanan kepadaNya, namun dimana iktiqad itu menghilang gara-gara kerana setitik kesenangan dan keperitan yang Dia turunkan sebagai ujian, maka kita tersungkur tidak ketepian merasai kekecewaan...Dengan mudahnya kita berputus asa dan menyalahkan takdir kerana setitik saja ujian yang menimpa diri..

Ingatlah firman ALLAH:

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? (Qs 29:2)...


Ujian amat memeritkan diri, namun kita jangan lupa plak ujian adalah senjata yang paling ampuh dalam mendekatkan diri kepada ALLAH Rabbul Jalil...Cause ujian dan keperitan hiduplah, diri terus terngadah dari lamunann...Kerana virus kegelisahan inilah, maka didatangkan sakinah sebagai vaksinnya. Adakalanya, mereka yang gagal untuk bangkit akan kekal seperti biasa sehingga tibanya suatu ketetapan.Tapi ingat, piala kemenangan diberikan kepada mereka yang menyerahkan keputusan dan kebergantungan sepenuh hidupnya kepada ALLAH SWT...Ermm rasanya setakat ni lah dulu coretan ain..sampai ketemu lagi...ilal liqa'






5 SYA'BAN 1433 H
Ilmu adalah warisan
yang ditinggalkan oleh
Nabi Muhammad SAW
kepada umatnya..

~Mata Kehidupan~



Friday, May 25, 2012

ANDAI BAGINDA RASULLULLAH BERTANDANG KE RUMAH KITA..


Salam Alayks..Buat renungan kita bersama. Bayangkan apabila Rasulullah SAW dengan seizin ALLAH tiba-tiba muncul mengetuk pintu rumah kita... Baginda datang dengan tersenyum dan muka bersih di muka pintu rumah kita, Apa yang akan kita lakukan?? Mestinya kita akan sangat berbahagia, memeluk  Baginda erat-erat dan lantas mempersilakan  Baginda  masuk ke ruang tamu kita...

Kemudian kita tentunya akan meminta dengan sangat agar Rasulullah SAW sudi menginap beberapa hari di rumah kita.  Baginda  tentu tersenyum...Tapi barangkali kita meminta pula Rasulullah SAW menunggu sebentar di depan pintu kerana kita teringat Video CD rated 18xxx yang ada di ruang tengah dan kita tergesa-gesa memindahkan dahulu video tersebut ke dalam...Baginda  tentu tetap tersenyum... Atau barangkali kita teringat akan lukisan wanita setengah telanjang yang kita pasang di ruang tamu kita, sehingga kita terpaksa juga memindahkannya ke belakang secara tergesa-gesa. Barangkali kita akan memindahkan lafaz ALLAH dan MUHAMMAD SAW yang ada di ruang samping dan kita meletakkannya di ruang tamu.  Baginda  tentu tersenyum...

Bagaimana bila kemudian Rasulullah SAW bersedia menginap di rumah kita ? Barangkali kita teringat bahwa anak kita lebih hafal lagu-lagu barat daripada menghafal Selawat kepada Rasulullah SAW. Barangkali kita menjadi malu bahwa anak-anak kita tidak mengetahui sedikitpun sejarah Rasulullah SAW kerana kita lupa dan lalai mengajari anak-anak kita.  Baginda  tentu tersenyum.. Barangkali kita menjadi malu bahwa anak kita tidak mengetahui satupun nama keluarga Rasulullah dan sahabatnya tetapi hafal di luar kepala mengenai anggota Power Rangers atau Kura-kura Ninja. Barangkali kita terpaksa harus menukar satu kamar menjadi ruang Solat...

Barangkali kita teringat bahwa perempuan di rumah kita tidak memiliki koleksi pakaian yang sesuai untuk berhadapan kepada Rasulullah SAW. Baginda tentu tersenyum... Belum lagi koleksi buku-buku kita dan anak-anak kita. Belum lagi koleksi kaset kita dan anak-anak kita...Belum lagi koleksi karaoke kita dan anak-anak kita. Kemana kita harus menyingkirkan semua koleksi tersebut demi menghormati junjungan kita ? Barangkali kita menjadi malu diketahui junjungan kita bahwa kita tidak pernah ke masjid meskipun azan berbunyi.  Baginda  tentu tersenyum..


Barangkali kita menjadi malu kerana pada saat Maghrib keluarga kita malah sibuk di depan TV. Barangkali kita menjadi malu kerana kita menghabiskan hampir seluruh waktu kita untuk mencari kesenangan duniawi. Barangkali kita menjadi malu kerana keluarga kita tidak pernah menjalankan solat sunat. Barangkali kita menjadi malu kerana keluarga kita sangat jarang membaca Al Qur'an. Barangkali kita menjadi malu bahwa kita tidak mengenal tetangga-tetangga kita...Baginda  tentu tersenyum...Barangkali kita menjadi malu jika Rasulullah SAW menanyakan kepada kita siapa nama tukang sampah yang setiap hari lewat di depan rumah kita. Barangkali kita menjadi malu jika Rasulullah SAW bertanya tentang nama dan alamat tukang penjaga masjid di kampung kita. Betapa senyum Baginda  masih ada di situ...

Bayangkan apabila Rasulullah SAW tiba-tiba muncul di depan rumah kita...... Apa yang akan kita lakukan ?Masihkah kita memeluk junjungan kita dan mempersilakan  Baginda  masuk dan menginap di rumah kita ? Ataukah akhirnya dengan berat hati, kita akan menolak Baginda  berkunjung ke rumah kerana hal itu akan sangat membuat kita kalut dan malu. Maafkan kami ya Rasulullah.....
Masihkah  Baginda  tersenyum ? Senyum pilu, senyum sedih dan senyum getir...
Oh betapa memalukannya kehidupan kita saat ini di mata Rasulullah... Wallahua'allam.Buat renungan bersama...

Dihari yang berkah nie sama2 lah kita memperbanyakkan selawat keatas Baginda SAW..moga2 diberikan syafaat oleh Baginda SAW..insyaALLAH
4 REJAB 1433 H

Cintakan ALLAH
Sayangkan Nabi
Kasihkan IbuBapa....
~Mata Kehidupan~

Sunday, May 20, 2012

Mengemudi Sifat Marah

Salam Alayks dan Salam Mahabbah Fillah..Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW,kaum keluarga dan para sahabat Baginda.Mga RAHMAT dan KASIH SAYANG ALLAH trcurah atas kita umat akhir zaman..insyaALLAH..Alhamdulillah syukur ke hadrat illahi kerana diberi peluang oleh ALLAH untuk meneruskan bertinta lagi..Okay get 2 the point...

Semua orang ada sifat marah kan..kata siapa yang tak marah dan semua orang ada sifat marah wa ana aidhan..kadang2 tak dapat nak lari dari sifat marah tapi ''AWAS'' Iman Syafie ada menegaskan: “ Marah adalah salah satu di antara panah syaitan yang mengandungi  racun. Oleh itu hindarilah ia agar kamu dapat menewaskan syaitan serta bala tenteranya.”Apabila marah dituruti, ia akan membakar kebaikan seperti api membakar kayu dan tiada yang tertinggal kecuali debu...jadi berpada2 lah..Bila tersa ja nak marah cepat lah ucap ASTAGFIRULLAH HAL 'AZIM..

Bagi orang Islam yang beriman, sifat sabar adalah menjadi perisai dalam menghadapi segala cabaran dan dugaan dan sentiasa reda dengan takdir ALLAH SWT bahkan insaf terhadap-Nya...

Ini kerana,mereka sedar sifat marah itu amat dibenci oleh ALLAH SWT dan Rasul-Nya sehingga Rasulullah SAW banyak berpesan supaya jangan bersifat marah dan lebihkan sifat berSabar..


Nabi SAW pernah bersabda yang berbunyi : Dari Abu Hurairah r.a bahawa ada seorang lelaki telah berkata kepada Nabi Muhammad SAW: Berpesanlah kepadaku, lalu baginda bersabda : Jangan marah. Orang itu mengulangi lagi beberapa kali minta dipesani, maka baginda masih tetap bersabda : Jangan marah. (riwayat Bukhari).


Melalui hadis nie kita dapat lihat kan betapa sifat marah itu perlu dihindari oleh setiap mukmin, kerana marah membawa banyak keburukan..

Sebenarnya sifat marah itu tidak menjadi kesalahan jika kena pada tempatnya dan dengan tujuan yang baik iaitu untuk menyedarkan orang yang melanggar perintah ALLAH SWT dan Rasul-Nya.
Tetapi yang sebaik-baiknya, elakkanlah dari berlaku perkara sedemikian, kerana marah boleh menimbulkan keburukan dan permusuhan, bukan saja kepada orang lain tetapi kepada diri sendiri jugak kan...

Oleh itu agama Islam telah mengajar kita bahawa jika kita marah, maka lekas-lekaslah kita mengambil wuduk supaya kita merasa tenang dan tenteram. And then,kita hendaklah bersifat sabar dan mudah memberi maaf kepada orang yang melakukan kesalahan...

Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan juga lebih baik dan lebih kekal bagi orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan yang keji dan apabila mereka marah disebabkan perbuatan yang tidak patut terhadap mereka, mereka memaafkannya. (asy-Syuura: 37)

Rasulullah SAW bersabda: “Dari ‘Atiah r.a, dia berkata, Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya marah itu daripada syaitan dan syaitan itu diciptakan daripada api dan sesungguhnya api itu terpadam dengan air, maka apabila salah seorang dari kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk (riwayat Abu Daud).”

Jadi nak mengatasi perasaan marah ada banyak panduan serta cara yang boleh diikuti..Nah hari ini ana nak kongsikan kata2 yang boleh di aplikasi dari Perunding Motivasi yang terkenal nih yaitu Dr. Tengku Asmadi bin T. Mohamad..





Tak kira lah kat mana kita sekalipun,perlulah bijak mengawal perasaan marah. Semua orang boleh marah. Namun ada batasnya. Cikgu yang seorang guru pon marah dekat anak muridnya. Jadi marahlah dengan secara lembut. Tidak semestinya marah itu perlu diringi dengan perbuatan seperti memukul ataupun memaki hamun. Banyakkan membaca Al-Quran dan selalu beristighfar kepada ALLAH SWT..Renung-renungkan sampai termenung..hehe..selamat beramal wa ilal liqha'...Jumpa lagi..

bila dah marah..apa2 pon boleh terjadi but beware okay
26 JamadilAkhir 1433 H
Tiada hadiah yang 
lebih berharga daripada
nasihat yang baik..
~Mata Kehidupan~

Saturday, May 19, 2012

Mayat Baca Yasin..


Ini adalah cerita benar yang telah diceritakan oleh pelajar-pelajar Malaysia di Arab Saudi..

Peristiwa ini baru saja berlaku dan disahkan benar oleh Ustaz Halim Naser....penceramah bebas yang amat terkemuka di Malaysia ..

Ceritanya begini.. Pada suatu hari di musim haji yang lepas, pelajar Malaysia yang sama-sama menunaikan haji telah mengikut seorang Arab untuk mengebumikan mayat seorang yang meninggal dunia pada musim haji. Makam tersebut terletak di Ma'la....tempat pengebumian para jemaah haji yang meninggal dunia di Mekah....

Cara yang mereka kebumikan mayat ialah dengan cara meninggalkan mayat dalam lubang yang disediakan Dan menutupnya untuk kira-kira lapan bulan. Selepas lapan bulan, lubang itu akan dibuka semula untuk mengebumikan mayat yang baru.

Pada hari tersebut, apabila satu lubang dibuka untuk mengebumikan mayat yang baru, orang Arab tersebut bertempiaran lari kerana dia nampak mayat sedang bersila, bukan tidur seperti kebiasaannya. Penuntut Malaysia ini memberanikan diri merangkak ke dalam kubur tersebut untuk melihat dengan lebih jelas. Hasilnya dia mendapati memang mayat tersebut sedang bersila dan mayat tersebut sedang membaca Al Quran, dan Al Quran tersebut memang yang asli.

Selepas dilihat seterusnya. Ayat Quran yang terbuka ialah Surah Yasin. Satu lagi perkara ialah mayat tersebut tidak reput Dan kain yang membalutinya juga tidak reput. Yang reput hanyalah kapas yang diletakkan di antara mayat dengan kain kapan (kain ehram).

Setelah dibuat kajian, rupa-rupanya mayat tersebut ialah mayat seorang Negro yang kerjanya ialah membersihkan Baitullah daripada tumpahan air zam-zam. Kerjanya tiada lain selain daripada membersihkan Baitullah jika ada tumpahan air zam-zam. Jika tiada tumpahan , dia kan duduk di satu sudut Baitullah dan membaca Surah Yasin. Itulah kelebihanya bagi orang yang berbakti ke jalan ALLAH... Inilah yang membuatkan aku semakin berkobar-kobar untuk mengunjungi Baitullah... .

Selepas peristiwa itu, lubang kubur itu pun di patri dan ditandakan agar tiada mayat lagi yang akan dikebumikan di situ...sumber renungan kita. Inilah bukti akan janji-janji ALLAH pada hambaNya yang taat dan ikhlas bekerja keranaNya...

27 Jamadil Akhir1433
Sekiranya kita  buat 
baik pada ALLAH nescaya
ALLAH buat Baik kepada kita
~Mata Kehidupan~

Friday, May 18, 2012

APA HEBATNYA SOLAT DI AWAL WAKTU?




Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam.

Rasanya fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi, betul tak?

WAKTU SUBUH

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh.

Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.

Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.

Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur.

Di sini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat di awal waktu.

Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum.

Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud.

Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

WAKTU ZOHOR

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (Isyraq & Dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor.

Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman.

Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan.

Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya.

Orang yang tengah sakit perut ceria tak?

WAKTU ASAR

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif.

Rahsia warna oren ialah kreativiti.

Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ini jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu).

Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.

WAKTU MAGRIB

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah.

Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam.

Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita.

Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

WAKTU ISYAK

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan.

Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak.

Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan.

Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam.

Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta di mana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

QIAMULLAIL

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus.

Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam.

Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya.

Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh ALLAH SWT tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini...

Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa ALLAH SWT mewajibkan solat ke atas hamba-Nya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukan-Nya..
26 Jamadil Akhir 1433H
Solatlah kamu sbelum 
kamu disolatkan..
~Mata Kehidupan~

Thursday, May 17, 2012

'PALESTINIAN HUNGER STRIKE'


SEKITAR ISU 'PALESTINIAN HUNGER STRIKE' : 
Penentangan Terhadap Sikap Bermuka-muka Warga Antarabangsa

Bahagian (1/4)

Pada hari ke-73 dalam usaha beliau meneruskan mogok lapar,Thaer Halahleh mula memuntahkan darah, darah juga kelihatan berjejeran dari bibir dan gusinya, beratnya pula menyusut serendah 121 paun , ini semua merupakan hanya sejuzu’ kecil dari kesan pra-mogok lapar yang dilakukan beliau .Warga Palestin yang berumur 30 tahun ini pada hakikatnya terinspirasi dengan jejak langkah Adnan Khader dan Hana Shalabi yang berjaya mendapat pembebasan melalui tindakan mogok lapar . Bersama-sama beliau juga adalah Bilal Diab, yang telah memasuki hari ke-72 dalam meneruskan protes yang bermakna ini. Bersama-sama,mereka berdua telah memberi inspirasi kepada lebih 2.500 banduan politik warga Palestin untuk melaksanakan mogok lapar demi menentang dan menzahirkan ketidakpuasan hati kepada polisi penahanan tanpa bicara Israel yang tidak mempunyai klausa takrif penahanan yang jelas.

Penahanan atas akta kesalamatan negara -penahanan individu tertentu tanpa perbicaraan ,berkaitan dengan alasan keselamatan atau keamanan-telah membentuk teras bagi lebih 1,500 undang-undang yang berkaitan dengan tindakan pengambil alihan hak yang hanya tertakluk kepada warga Palestin sahaja, diburukkan lagi dengan keadaan bahawa undang-undang ini adalah tertutup kepada pandangan balas rakyat atau warga awam. Undang-undang yang berasal dari British Mandate laws ini ,membenarkan pihak berkuasa Israel untuk menangkap warga Palestin sehingga 6 bulan dengan bukan sahaja tanpa bicara di mahkamah malah tanpa sebarang tuduhan sekalipun walaupun tanpa sebarang bukti yang menyabitkan pihak yang ditangkap.Arahan penangkapan pula boleh dilanjutkan dan diperbaharui sesuka hati pada setiap tempoh 6 bulan.

Ayed Dudeen merupakan salah seorang tahanan tanpa-bicara paling lama didalam tawanan Israel. Pertama kali ditangkap pada Oktober 2007, pihak berkuasa Israel memperbaharui penahanannya selama 30 kali tanpa sebarang tuduhan, dakwaan mahupun perbicaraan. Selepas meringkuk didalam penjara selama lebih 4 tahun tanpa sebarang proses,pihak penjara melepaskannya pada Ogos 2011 hanya demi menangkapnya kembali dua minggu kemudian.Isterinya Amal tidak lagi menceritkan kepada anak-anaknya bahawa ayahnya akan kembali ke rumah kerana dia berkata, “Saya tidak mahu memberi harapan yang palsu lagi,saya hanya berharap yang mimpi ngeri ini akan berlalu .”

Sumber : Richard Falk
Penterjemah : Akh TD



25 Jamadil Akhir 1433H
mati itu pasti,
jadi hidup biar bererti..
Alang-alang hidup,
 hiduplah sebagai da'ie.
Alang-alang mati,
matilah sebagai syuhada
srikandi ILLAHI..

~Mata Kehidupan~

Tuesday, May 15, 2012

BERAPA HARGA DIRI ANDA ???



Pernahkah anda terfikir untuk menjual diri anda?
Jika anda ingin menjualnya, berapa harga yang anda pinta?
Adakah anda percaya ada orang yang akan membelinya?

Usah pening kepala memikirkan jawapannya!
Sesungguhnya ada yang sedia membeli diri anda!
Harganya?
Tidak tergambar oleh anda!
JANNAH!

Tahukah anda apa itu JANNAH?

Suatu tempat yang luasnya antara langit dengan bumi
Keindahannya tidak pernah dilihat oleh mata, tidak pernah didengar oleh telinga dan tidak pernah terlintas di benak manusia.
Bayang sebatang pokok sahaja tidak mampu dilepasi oleh penunggang kuda paling pantas yang berlari tanpa henti selama 100 tahun!

Bersediakah anda untuk menjual diri anda kepada pembeli tersebut?
Itulah satu-satunya tawaran yang anda pernah terima sepanjang hayat anda.
Jika anda menolaknya maka tiada lagi tawaran selepas ini dari mana-mana pihakpun
Dan kalau ada, pastinya tidak akan ada yang mampu membayar harga yang lebih mahal daripada itu.

Kini, pilihan di tangan anda!
Nak jual atau tidak?
Kalau nak jual, sekaranglah masanya sebelum kaunter urusniaga ditutup.
Segeralah rebut.
Jika sudah bersedia, lafazkanlah aqad jual beli:

(أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله)

Selepas itu siapkan diri anda untuk berperang menegakkan agama Allah, membunuh dan terbunuh.
Bukan itu sahaja.

Anda juga perlu hiaskan diri seindah-indahnya dengan perhiasan yang digemari oleh pembeli anda, iaitu taubat, ibadat, memuji-muji namanya, berpuasa atau mengembara, membanyakkan solat (rukuk dan sujud), menyuruh ma’ruf, mencegah mungkar dan memelihara serta mempertahankan batasan-batasan agamanya.


23 Jamadil Akhir 1433H
Jangan jadi seperti
kacang lupakan kulit..

Memperingati 64 Tahun Hari Nakbah Palestin..



Tanggal 31 ogos merupakan tarikh bersejarah buat Negara Malaysia kerana berjaya bebas dari belenggu jajahan british. Saat yang menggembirakan pabila menggambarkan laungan ‘ MERDEKA ‘ bersahutan di stadium merdeka. Betapa bahagia rakyat Malaysia saat itu. Malaysia melakarkan sejarahnya yang tersendiri.

Tarikh 16 mei juga menjadi sebutan saban tahun. Masakan tidak, segala jasa guru diabadikan pada hari tersebut. Namun, pernahkah terdetik di hati kita akan tarikh bersejarah 15 mei 1948? Jika Malaysia mempunyai detik bersejarah yang membanggakan, namun, sebaliknya telah berlaku pada sahabat seislam kita di palestin. Ya, sudah pasti meruntun hati kita.

Pernahkah anda mendengar istilah nakbah? Apakah itu nakbah? Jom kita susuri sejarah nakbah Palestin. Moga dengan sejarah ini mampu terus menaikkan semangat juang kita seterusnya menggegar dunia palestin yang sejak sekian lama suram.

 Nakbah bermaksud malapetaka atau bencana besar. Manakala Nakbah Palestin pula bermaksud penubuhan Negara Haram Israel yang telah diisytihar rasmi pada tanggal 15 Mei 1948. Ini merupakan satu bencana besar yang menimpa bumi palestin. Kedamaian, keadilan telah direntap sekelip mata. Sebagai gantinya, kepedihan, keperitan dan derita makin dirasai di bawah kongkongan yahudi zionis.



Pakatan Israel ini berjaya mengorak langkah sejak 1897 apabila tertubuhnya Pertubuhan Zionis Antarabangsa (WZO). Kemudian, dengan satu tekad pembentukan negara zionis, serta kerjasama sekutu kuat mereka, British, mereka telah mengisytiharkan Deklarasi Balfour pada 2 november 1917. British telah memberi jaminan untuk mewujudkan sebuah negara khusus untuk bangsa yahudi di Palestin. Sejak itu, berlakulah penghijrahan beramai-ramai bangsa yahudi Eropah dan Rusia ke Palestin sehingga mencecah ratusan ribu orang. Sedikit demi sedikit tanah Palestin dirampas samada secara kekerasan dan juga penipuan oleh pendatang yahudi. Mereka dengan angkuhnya menguasai tanah haram tersebut. Yahudi laknatullah ini bukan sahaja menidakkan hak penduduk bumi Palestin yang sah, malah tegar mencabuli perjanjian antarabangsa. British juga tanpa segan silu mendesak PBB menjadikan isu Palestin ini sebagai salah satu agenda PBB.

 Menurut laporan Badan Penyelidik Antarabangsa Palestin (UNSCOP) milik PBB telah menyatakan ketidakadilan bagi pihak Palestin untuk membahagikan tanah mereka kepada dua buah Negara bersaingan. Namun, usaha itu hanya sia-sia apabila pada tanggal 29 november 1947, PBB yang bertopengkan manusia tetap mengeluarkan sidang pleno PBB dengan meluluskan ‘ ketetapan 181 ‘. Sebagai akibatnya, 2/3 tanah Palestin secara sahnya telah dibahagikan kepada pendatang yahudi serta bakinya 1/3 keluasan tanah, diberikan kepada penduduk Palestin yang sah. Sekali lagi berlaku ketidak adilan apabila penduduk Palestin dinafikan hak mereka untuk bersuara. Mereka tidak langsung diminta pendapat serta keizinan malah sebaliknya, penindasan serta kezaliman makin bermaharajalela. Liga Negara Arab ketika itu juga gagal membantu Palestin apabila tentera yang dihantar turut dimusnahkan oleh pengganas yahudi. Akhirnya, Palestin terpaksa akur apabila yahudi zionis mengumumkan Negara Israel pada petang 14 Mei 1948 seterusnya mengisytiharkan kemerdekaan ‘ palsu ‘ mereka secara rasmi pada 15 Mei 1948.

 Inilah yang dikatakan yahudi laknatullah. Mereka tidak akan sesekali berdiam diri serta bersenang lenang selagi impian mereka tidak terlaksana. Sebagaimana firman ALLAH yang bermaksud “Engkau akan temukan orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman adalah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik.” (QS. Al-Ma’idah: 82). Rejim yahudi meningkatkan serangan dengan menghancurkan 478 buah kampung dan mengusir hampir 800 000 rakyat palestin ke luar Negara. Warga tua, kanak-kanak serta ibu mengandung dibunuh. Malah, anak di dalam kandungan dikeluarkan terburai. Sehingga kini Palestin terus diasak kekejaman dan penindasan.

 Peristiwa dahulu seolah-olah di ulang tayang semula kini. Pembunuhan, pemenjaraan, sekatan ekonomi serta serangan ke atas masjidil aqsa semakin menjadi-jadi. Namun, kemana perginya umat islam kini? Ketika saat British, yahudi dan PBB bersatu bergabung untuk menjatuhkan Palestin, umat islam tetap diam membatu seolah-olah menurut telunjuk PBB seperti Pak Pandir.



Ayuh, sahabat.. Isu Palestin ini bukan khas untuk rakyat Palestin sahaja. Bukan juga untuk negara-negara arab di sekitarnya, tetapi isu kita bersama selaku umat islam seluruh dunia. Sebagaimana termaksub dalam alquran yang bermaksud “Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara kerana itu, damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada ALLAH supaya kamu mendapat rahmat“(Al-hujurat:10).

Pelbagai mekanisma harus diatur. Kefahaman perlu diperluaskan lagi, sumbangan kemanusiaan pula perlu dipergiatkan. Jom sama-sama tingkatkan usaha, perkasakan ukhuwwah, serta patrikan kesatuan bersama. Selebihnya, kita serahkan kepada ALLAH untuk menentukan segalanya. Insya-Allah, semoga kejayaan dan kegemilangan Islam sampai ke kemuncak satu hari nanti. Amin.

sumber : Memperingati 64 Tahun Hari Nakbah Palestin..

Saturday, May 12, 2012

Bicara Si Anak Kecil..




"Adik : Ummi,kalau adik nak pakai macam ummi boleh tak...

Abg : Ummi,abang pun nak pakai macam abi boleh tak....

Ummi : Anak-anak ummi nak pakai macam mana sayang... macam nie pun anak2 ummi sudah cantik dan hensem...kan abi sudah pesan suruh menutup aurat... ummi sudah tutup semua aurat adik dan abang...

Adik : Tapi kenapa ummi tutup muka,ummi,nmpak mata je?

Ummi : Oppssss,maksud sayang purdah ye..?

Abang : Kenapa hari-hari abi pakai songkok dan kopiah..

ummi,abang nak pakai juga ke.?

Adik : Iye,adik nak pakai macam ummi...

Ummi : Subhanallah,kamu anak-anak yang soleh dan solehah sayang...

Adik : Adik nak jaga abi dan abang,adik sayang abi dan abang.. adik tak nak abi dan abang kena seksa nanti sebab adik tak tutup aurat...

Abang : Abang pun nk jaga ummi dan abi jugak.. abang pun nak lindungi adik...

Ummi : Baiklah sayang,nanti ummi buatkan untuk adik dan abang... Nie mesti abi gembira tengok adik dan abang nnti.. Kite tunggu abi balik dari keje ye sayang.. adik dan abang bagi "Kejutan " kat abi...

Adik : Baik ummi,adik syg ummi... Terima Kasih..
Abang pun sayangkan jugakkkk... sayang adik sekali...
Ummi : Ummi pun sayang adik dan abang...Same-same sayang...

P/s : Jom Bidadari Kecil ummi,kita tutp aurat yerk syg... Semoga inilah anak-anak ummi nnti... Jika benar ini bicara kata si kecilku kelak.!!!
20 Jamadil Akhir 1433H
Anak-anak ibarat
kain putih..
~Mata Kehidupan~
Ahlan Wasahlan..Salam Ukhwah