Wednesday, April 18, 2012

Mahar Cinta Seutas TASBIH

Salam alaik'..Salam Mahabbah....Salam ukhuwah dan Salam Perjuangan. Apa khabar sahabat dan sahabiah semua? Apa khabar iman kita? ana doakan moga sahabat dan sahabiah sentiasa berada dalam keadaan sihat wal-afiat dan iman sentiasa bertambah dari hari ke hari..InsyaALLAH..Hari nie insyaALLAH ana nak kongsi sikit story dengan antum..Boleh kan..hee..Seorang remaja pernah bertanya padaku..Jika kita nak kahwin, macam mana kita nak tahu peribadi si dia, seandainya kita tak berkawan dulu? '' ana tersenyum..

Ermm.. tentu susahkan nak tahu peribadi sorang lelaki/perempuan, lebih² lagi, bagi kita yang menjaga ikhtilad..tapi, ana ingin berkongsi, cara nak tahu peribadi si dia..

Lihatlah bagaimana ia menawarkarkan cintanya pada kita. Jika ia menawarkan cintanya dengan berkenalan, couple ,jumpa, dating, sms, fb, call.. tentunya cinta itu terlalu rapuh.

Tapi, jika ia menawarkan cintanya dengan meminta pertolongan orang tengah yang dipercayai peribadinya. InsyaAllah, inilah yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW.

Lebih yakin lagi, jika si dia meminta (dari orang yang dipercayai peribadinya) agar dicarikan untuknya. SubhanAllah! Di sini tergambar keindahan tawakalnya pada ALLAH dalam memilih calon suami/isterinya. Tentu suami/ isterinya juga soleh dan solehah kan..


Sedikit penerangan:
Cinta Selepas Nikah bukan bermakna tiada cinta sebelum nikah. Cinta itu memang ada. Perasaan cinta itu memang wujud...Cumanya kadangkala manusia berbeza tentang definasi cinta.

Bagi ana, maksud cinta selepas nikah itu ialah "percintaan/bercinta" yang wujud hanyalah selepas nikah,hanyalah selepas sah akad nikah...

Tiada "percintaan/bercinta" sebelum nikah. kita lihat anak-anak muda sekarang kebanyakannya "bercinta" sebelum nikah atau istilah mereka "couple". Tiada istilah "Couple" dalam islam sebelum menikah. "Couple" itu wujud hanyalah selepas nikah...

Jadi, tidak salah untuk kita mencintai seseorang sebelum nikah, tapi jangan "bercinta" sebelum nikah. Kalau kita hendak mencintai seseorang sebelum nikah boleh, tapi "kawal" nafsu, kuatkan iman, tak perlu kita nak katakan/lafazkan cinta itu sebelum nikah. Ingatlah, Cinta itu Fitrah, jangan jadikan ianya Fitnah... =)

Nikmatnya Cinta Selepas Nikah itu hanya dapat dirasai apabila kita melaluinya. InsyaAllah.
Redha ALLAH dicari, bukannya kemurkaan ALLAH.

ALLAH itu Maha Kuasa, ALLAH itu Pemurah. Dia tahu apa yang kita perlukan dan apa yang kita mahukan. Namun ALLAH akan memberi kita apa yang kita perlukan dan bukan apa yang kita mahukan. :)


Cinta ibarat kupu-kupu. Makin di kejar, makin ia menghindar. Tapi, bila di biarkan ia terbang, ia akan menghampiri di saat yang tak diduga..

Cinta mampu membahagiakan tapi sering pula ia menyakitkan, Tapi cinta itu hanya istimewa apabila diberikan cinta kepada seseorang yang layak menerimanya.

Kepada yang ragu-ragu dengan pernikahan.. Cinta bukannya mencari seseorang yang "sempurna", tetapi menemukan seseorang yang mampu menjadikan dirimu sempurna...Couple dan cinta adalah tidak sama,niat tidak mnghalalkan cara..ingat yer..^__^

No comments:

Post a Comment

Gunakan tatabahasa yang betul sewaktu menulis komentar agar mudah difahami oleh penulis. Terima kasih. :-)

Sila ambil perhatian perkara² berikut :-

1. Tinggalkan nama dan url blog atau laman web anda.(supaya senang penulis nak ziarah) ^__^
2. Sila berhemah di dalam berbahasa.

::Jazakallahhukhairan kathiran::

Ahlan Wasahlan..Salam Ukhwah