Sunday, March 25, 2012

Kemaksiatan Menghalangi Diri Dari Cahaya Allah dan Islam

“Aku telah mengadu kepada waki’ mengenai buruknya hafalanku, lalu ia menasihatiku untuk meninggalkan kemaksiatan. Dan ia juga memberitahu kepadaku bahwa ilmu itu adalah cahaya. Dan cahaya ALLAH tidak akan berikan kepada orang-orang yang melakukan kemaksiatan''...

Itulah syair Imam Syafi’ie...Melalui syair tersebut, Imam Syafi’ie ingin mengajak kepada para pencari ilmu dan semua manusia di seluruh pelusuk bumi ini agar segera meninggalkan segala kemaksiatan. Sebab, kemaksiatan lah yang akan menghalangi diri dari cahaya ALLAH...

ALLAH berfirman dalam al-Qur’an yang bererti:

“Allah (Pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubang yang tak tembus[1039], yang di dalamnya ada pelita besar. pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang berkahnya, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya)[1040], yang minyaknya (saja) Hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang Dia kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha mengetahui segala sesuatu.(QS.An-Nuur : 35)

Kemaksiatan dapat menjadikan orang lalai mengingat ALLAH, dan susah menerima sesuatu yang baik di dalam dirinya. Sesungguhnya ALLAH adalah baik (thoyyib), dan tidak menerima kecuali yang baik. Jika seseorang lalai dalam mengingat ALLAH, maka dia akan menjadikan hawa nafsunya (amarah) sebagai teman. Dan akhirnya ia terpujuk dengan godaan syaitan. Islam juga mengajarkan kita tentang akibat dan bahaya maksiat. Islam pun memberitahukan kita mengenai larangan-larangan, perintah-perintah, begitu pula tentang kelalaian. Itu semua sudah dicantumkan di dalam al-Qur’an, dan itu menandakan betapa besarnya  bentuk kasih sayang ALLAH kepada hambanya, dan InsyaALLAH kita semua akan mendapat cahaya dari ALLAH SWT...

Di antara perbuatan yang menyebabkan seseorang jauh dari cahaya ALLAH mahupun lindungan-Nya, sebagaimana yang kita sempat dengar dan mungkin lihat, yakni kes pornografi, pergaulan bebas, penyalahgunaan dadah, arak, dan banyak lagi lah , yang dapat melemahkan aqidah dan tauhid dalam diri seseorang..iya kan??...

Oleh karena itu, marilah kira mengembalikan hakikat keislaman kita. Sebab, Islam adalah agama yang syumuliyah dan mutakaamil...Syumuliyah adalah menyeluruh, manakala mutakaamil bermaksud sempurana..Islam adalah agama yang telah di Redhai oleh ALLAH SWT.. Oleh Sebab itu lah jangan pernah mengatakan, semua agama benar. Perkataan seperti ini harus berwaspada, karena bisa menjadikan orang murtad tanpa disengajakan.

ALLAH  berfirman :
“Hai orang-orang yang beriman, Barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, Maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintaiNya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya), lagi Maha mengetahui”.(QS.Al- Maaidah : 54)


Bukankah kita bangga bahwa Islam adalah agama yang di cintai oleh ALLAH SWT, sebagaimana firman Allah dalam al-Qur’an yang bermaksud:

“Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-redhai Islam itu Jadi agama bagimu. Maka barang siapa terpaksa[398] karena kelaparan tanpa sengaja berbuat dosa, Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”.(QS. Al- Maaidah : 3)

Islam adalah satu-satunya agama sekaligus sebuah pandangan hidup yang mulia. Selain memiliki pelbagai susunan ibadah, Islam juga memiliki penyelesaian2 dalam segala permasalahannya. Peringkatnya begitu lengkap, mulai dari mengurusi masalah aqidah dan ibadah, kehidupan rumah tangga, adab berjiran, ekonomi, politik, tata negara, militer, pendidikan, politik luar negri, dan termasuk pengaturan pergaulan lelaki dan perempuan.

Hanya Islam yang memiliki landasan aqidah yang dapat dilaksanakan dalam kehidupan seharian.Akidah adalah hal yang paling ditakuti oleh negara-negara Barat kini. Keindahan hidup di bawah naungan Islam harusnya menjadi dambaan kita semua. Kita akan menyelamatkan generasi kita dari kehancuran dan kemusnahan. Sudah saatnya kita peduli dan menjadi sebahagian dari perubahan, memenuhi seruan ALLAH untuk kembali kepada Islam sebagai landasan hidup, dan InsyaALLAH senantiasa mendapatkan cahaya dari ALLAH SWT.Waffaqumullah jamii’an.


--->   sumber:Ustaz Bachtiar Nasir

p/s Pesan Sayyidina Umar al-Khattab : Kamu hendaklah takut kepada dosa kamu sendiri berbanding musuh. Jika kamu mati di tangan musuh maka hanya jasad bercerai daripada roh sedangkan jika kamu mati dengan dosa maka ia akan kamu bawa ke akhirat. Orang kafir itu dikalahkan disebabkan kederhakaan mereka terhadap Allah. Sekiranya kamu umat Islam pun turut derhaka maka kamu tidak akan dibantu oleh Allah.



No comments:

Post a Comment

Gunakan tatabahasa yang betul sewaktu menulis komentar agar mudah difahami oleh penulis. Terima kasih. :-)

Sila ambil perhatian perkara² berikut :-

1. Tinggalkan nama dan url blog atau laman web anda.(supaya senang penulis nak ziarah) ^__^
2. Sila berhemah di dalam berbahasa.

::Jazakallahhukhairan kathiran::

Ahlan Wasahlan..Salam Ukhwah