Sunday, May 20, 2012

Mengemudi Sifat Marah

Salam Alayks dan Salam Mahabbah Fillah..Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW,kaum keluarga dan para sahabat Baginda.Mga RAHMAT dan KASIH SAYANG ALLAH trcurah atas kita umat akhir zaman..insyaALLAH..Alhamdulillah syukur ke hadrat illahi kerana diberi peluang oleh ALLAH untuk meneruskan bertinta lagi..Okay get 2 the point...

Semua orang ada sifat marah kan..kata siapa yang tak marah dan semua orang ada sifat marah wa ana aidhan..kadang2 tak dapat nak lari dari sifat marah tapi ''AWAS'' Iman Syafie ada menegaskan: “ Marah adalah salah satu di antara panah syaitan yang mengandungi  racun. Oleh itu hindarilah ia agar kamu dapat menewaskan syaitan serta bala tenteranya.”Apabila marah dituruti, ia akan membakar kebaikan seperti api membakar kayu dan tiada yang tertinggal kecuali debu...jadi berpada2 lah..Bila tersa ja nak marah cepat lah ucap ASTAGFIRULLAH HAL 'AZIM..

Bagi orang Islam yang beriman, sifat sabar adalah menjadi perisai dalam menghadapi segala cabaran dan dugaan dan sentiasa reda dengan takdir ALLAH SWT bahkan insaf terhadap-Nya...

Ini kerana,mereka sedar sifat marah itu amat dibenci oleh ALLAH SWT dan Rasul-Nya sehingga Rasulullah SAW banyak berpesan supaya jangan bersifat marah dan lebihkan sifat berSabar..


Nabi SAW pernah bersabda yang berbunyi : Dari Abu Hurairah r.a bahawa ada seorang lelaki telah berkata kepada Nabi Muhammad SAW: Berpesanlah kepadaku, lalu baginda bersabda : Jangan marah. Orang itu mengulangi lagi beberapa kali minta dipesani, maka baginda masih tetap bersabda : Jangan marah. (riwayat Bukhari).


Melalui hadis nie kita dapat lihat kan betapa sifat marah itu perlu dihindari oleh setiap mukmin, kerana marah membawa banyak keburukan..

Sebenarnya sifat marah itu tidak menjadi kesalahan jika kena pada tempatnya dan dengan tujuan yang baik iaitu untuk menyedarkan orang yang melanggar perintah ALLAH SWT dan Rasul-Nya.
Tetapi yang sebaik-baiknya, elakkanlah dari berlaku perkara sedemikian, kerana marah boleh menimbulkan keburukan dan permusuhan, bukan saja kepada orang lain tetapi kepada diri sendiri jugak kan...

Oleh itu agama Islam telah mengajar kita bahawa jika kita marah, maka lekas-lekaslah kita mengambil wuduk supaya kita merasa tenang dan tenteram. And then,kita hendaklah bersifat sabar dan mudah memberi maaf kepada orang yang melakukan kesalahan...

Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan juga lebih baik dan lebih kekal bagi orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan yang keji dan apabila mereka marah disebabkan perbuatan yang tidak patut terhadap mereka, mereka memaafkannya. (asy-Syuura: 37)

Rasulullah SAW bersabda: “Dari ‘Atiah r.a, dia berkata, Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya marah itu daripada syaitan dan syaitan itu diciptakan daripada api dan sesungguhnya api itu terpadam dengan air, maka apabila salah seorang dari kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk (riwayat Abu Daud).”

Jadi nak mengatasi perasaan marah ada banyak panduan serta cara yang boleh diikuti..Nah hari ini ana nak kongsikan kata2 yang boleh di aplikasi dari Perunding Motivasi yang terkenal nih yaitu Dr. Tengku Asmadi bin T. Mohamad..





Tak kira lah kat mana kita sekalipun,perlulah bijak mengawal perasaan marah. Semua orang boleh marah. Namun ada batasnya. Cikgu yang seorang guru pon marah dekat anak muridnya. Jadi marahlah dengan secara lembut. Tidak semestinya marah itu perlu diringi dengan perbuatan seperti memukul ataupun memaki hamun. Banyakkan membaca Al-Quran dan selalu beristighfar kepada ALLAH SWT..Renung-renungkan sampai termenung..hehe..selamat beramal wa ilal liqha'...Jumpa lagi..

bila dah marah..apa2 pon boleh terjadi but beware okay
26 JamadilAkhir 1433 H
Tiada hadiah yang 
lebih berharga daripada
nasihat yang baik..
~Mata Kehidupan~

2 comments:

  1. assalamualaikum..mohon share ;)
    www.zla-en-route.blogspot.com
    www.addnurshop.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam .. bleh jer .. silakan .. moga ada manfaatnya .. :))

      Delete

Gunakan tatabahasa yang betul sewaktu menulis komentar agar mudah difahami oleh penulis. Terima kasih. :-)

Sila ambil perhatian perkara² berikut :-

1. Tinggalkan nama dan url blog atau laman web anda.(supaya senang penulis nak ziarah) ^__^
2. Sila berhemah di dalam berbahasa.

::Jazakallahhukhairan kathiran::

Ahlan Wasahlan..Salam Ukhwah