Friday, May 4, 2012

Siapa Orang Yang Berakal..





"orang yang berakal ialah orang yang dapat mengawal sifat mazmumah" (Imam Asy-Syafi'i)

ALLHURABBI...betapa ramainya umat islam sekarang yang tidak berakal termasuklah aku kerana gagal mengekang diri daripada sifat-sifat tercela. Walaupun secara realiti manusia tidak akan lari daripada kesalahan namun jika dilihat waktu ini sebenarnya manusia itu mengetahui bahawa mereka sebenarnya melakukan perkara-perkara yang dilarang ALLAH...

ada pun maksud manusia itu tidak lari daripada melakukan kesilapan adalah kesilapan yang tidak disengajakan...ada pun kita dihari ini acap kali melakukan kesilapan yang sama bahkan menambahkan lagi kesilapan-kesilapan yang lain.... T___T

namun ketahuilah para sahabat sekalian..bahawa pintu taubat sentiasa terbuka dan ALLAH sentiasa rindu akan doa daripada hamba-hambaNYA..malah SANG KHALIQ sentiasa mengampunkan hamba-hambaNYA yang menyerah diri kepadaNYA...

Anas RA berkata,Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda, ' Allah telah berfirman, " Hai anak Adam, selama kamu berdoa dan berharap pada-Ku dan tidak Aku hiraukan bagimu semua yang terjadi padamu dan tidak Aku hiraukan berapa banyaknya. Hai anak Adam, andaikan dosamu telah mencapai langit kemudian minta ampun pada-Ku, Aku ampunkan bagimu. Hai anak Adam, andaikan kamu menghadap pada-Ku dengan wadah di bumi penuh dosa tetapi kamu tidak mempersendakan Aku dengan sesuatu apa pun nescaya Aku isi semua wadah itu dengan pengampunan."' 
(Riwayat Attirmidzi)

maka para sahabat ayuh hari ini kita mulakan dengan menjauhi segala sifat mazmumah dan setiasa memohon taubat kepada ALLAH..moga-moga kita sentiasa mendapat rahmat daripadaNYA....insyaALLAH..Amin..


12 Jamadil Akhir 1433H
Put ALLAH 1st and
U will never be Last..
~Mata Kehidupan~

No comments:

Post a Comment

Gunakan tatabahasa yang betul sewaktu menulis komentar agar mudah difahami oleh penulis. Terima kasih. :-)

Sila ambil perhatian perkara² berikut :-

1. Tinggalkan nama dan url blog atau laman web anda.(supaya senang penulis nak ziarah) ^__^
2. Sila berhemah di dalam berbahasa.

::Jazakallahhukhairan kathiran::

Ahlan Wasahlan..Salam Ukhwah