Friday, November 25, 2011

Sambutan Maal Hijrah 1433H


Salam alayks..apa khabar smua...ainul hrp antum shat slalu dan sentiasa dlimpahi rahmat oleh ALLAH SWT..Alhamdulillah,syukur ke hadrat ILLAHI krana dberi kesempatan hidup didunia yg fana ini..InsyaALLAH kali nie ainul nak kongsi sikit kisah tentang Sambutan Maal Hijrah memandangkan Tahunbaru Hijah nak menjelang tiba xlama lg...Setiap kali tibanya tahun hijrah,pastinya ada sambutan maal hijrah yg diraikan di setiap pelusuk negara kita..Dalam majlis Sambutan Maal Hijrah setiap tahun,pasti adanya Tema Maal Hijrah yg menjadi penghias slogan dan ada individu yang  dipilih sbagai Tokoh Maal  Hijrah...Cuba teka Apakah Tema Maal Hijrah 1433 H...


Sambil mencari jawapan tema Maal Hijrah Tahun nie..mari lah kita sma2 mghayati lagu nasyid yang biasa mnjadi lagu tema setiap kali sambutan diadakan pda 1 Muharram oleh Al-Ajiba(Akademik Seni Kebangsaan)..Lagu nie terkandung dlm koleksi nasyid terbitan JAKIM 2002..ainul xpasti la plak sapa yg pencipta dan penulis lirik lagu nie..Dah cuba cari tapi xjumpa..Siapa yg taw sila kongsi ya...^___^




Satu Muharram Detik Permulaan
Perkiraan Tahun Islam Hijrah
Perpindahan Nabi dan Umat Islam
Dari Kota Makkah ke Kota Madinah

Atas Keyakinan dan Iman Yang Teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar Bersatu
Rela Berkorban Harta dan Nyawa
Demi Menegakkan Islam Tercinta

Hijrah Itu Pengorbanan
Hijrah Itu Perjuangan
Hijrah Itu Persaudaraan
Hijrah Membentuk Perpaduan

Oleh Itu Mari Semua
Kita Sambut Maal Hijrah
Tingkatkan Semangat Tegakkan Syiar Islam
Untuk Sepanjang Zaman..


Perkataan hijrah adlh dari perkataan Bhsa Arab...Ia bermaksud Berpindah atau berpisah dari satu tempat ketempat yang lain,atau dalam konteks yg lain hijrah juga boleh dikaitkan dengan perubahan sikap atau tingkah laku..
Dalam hal ini,ALLAH SWT berfirman mnyarankan umat islam berhijrah keimanan yg lebih kukuh dan mantap,hijrah juga sebagai satu ujian dalam hidup..
Setiapmanusia yg hidup pasti akan menerima ujian,lebih2 lagi orang yg beriman...Semakin tinggi darjat keimanan seseorang,maka semakin tinggilah ujian keimanan yg dhadapinya..

 DOA AKHIR TAHUN..

Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib  pada akhir bulan Zulhijjah.
Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata “Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun”


Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram. Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata “Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan”.


SUMBER:JABATAN KEMAJUAN ISLAM MALAYSIA(JAKIM)

Hikmah membaca doa akhir tahun Hijrah adalah kita memperingati amalan-amalan pada tahun lalu, sama ada yang amalan yang membawa kebaikan mahupun amalan yang membawa kepada dosa dan lalu meminta ampun atas kesalahan-kesalahan serta meminta perlindungan Allah swt. daripada kejahatan syaitan dan manusia.
Manakala hikmah membaca doa awal tahun Hijrah pula adalah kita memperbaharui azam untuk melakukan kebaikan dan meminta kekuatan dan hidayah untuk melaksanakannya...
p/s Tema Sambutan Maal Hijrah Tahun nie adalah ''Persefahaman Asas Perpaduan Ummah.."

No comments:

Post a Comment

Gunakan tatabahasa yang betul sewaktu menulis komentar agar mudah difahami oleh penulis. Terima kasih. :-)

Sila ambil perhatian perkara² berikut :-

1. Tinggalkan nama dan url blog atau laman web anda.(supaya senang penulis nak ziarah) ^__^
2. Sila berhemah di dalam berbahasa.

::Jazakallahhukhairan kathiran::

Ahlan Wasahlan..Salam Ukhwah